Co zrobić, by dzieci polubiły matematykę
Opublikowano 13.05.2024 08:12

Nauczyciele edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, terapeuci i pedagodzy wzięli udział w zorganizowanej w sobotę (11 maja br.) na Politechnice Koszalińskiej II Ogólnopolskiej Konferencji Naukowo-Metodycznej „Dziecięcy świat matematyki, od teorii do praktyki. Matematyka w działaniu”.

Organizatorzy wydarzenia to: Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie, a także Katedra Pedagogiki i Studiów Edukacyjnych Wydziału Humanistycznego Politechniki Koszalińskiej, Przedszkole nr 16 w Koszalinie oraz uczelniane Biuro Wsparcia Osób z Niepełnosprawnością.

Witając uczestników prorektor ds. studenckich dr hab. inż. Tomasz Królikowski, prof. PK wspomniał o sztucznej inteligencji jako ważnym narzędziu, które może wspierać proces nauczania. Apelował, by korzystać z tego narzędzia w jak najbardziej właściwy sposób.

Prorektor ds. kształcenia dr hab. Krzysztof Wasilewski, prof. PK podkreślił z kolei, że od kompetencji matematycznych społeczeństw zależy rozwój państw. Warto wiec, jak zaznaczył, zastanowić się, co zrobić, by na każdym szczeblu edukacji rozwój umiejętności matematycznych w Polsce był jak najwyższy. Uczestników przywitał także dziekan Wydziału Humanistycznego, dr hab. Michał Polak, prof. PK.

O tym, jak matematyka w przeszłości porządkowała myślenie i o związkach tej dyscypliny z najstarszą z nauk – filozofią mówił z kolei dr hab. Zbigniew Danielewicz, prof. PK .

Konferencja była okazją do podsumowania projektu „Matematycznie zakręceni”, który organizuje przedszkole nr 16 w Koszalinie wraz z Centrum Edukacji Nauczycieli i naszą uczelnią. Program dotyczył rozwoju umiejętności matematycznych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym i objął 27 placówek z regionu. Dzieci brały udział w zajęciach ruchowych, których celem była edukacja matematyczna, uczestniczyły w zabawach z literaturą, poznawały podstawy matematyki poprzez wyliczanki i rymowanki, bawiły się i uczyły poprzez gry planszowe. Podczas konferencji nauczyciele, którzy brali udział w projekcie, otrzymali podziękowania. Wcześniej można było obejrzeć filmy relacjonujące dziecięce zabawy matematyczne.

– Matematyka daje narzędzia do zrozumienia świata – podkreślała dr hab. Małgorzata Markiewicz, prof. Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. Ostrzegała przy tym:– Sporo blokad dotyczących poznawania matematyki „zawdzięczamy” samym sobie. Często podczas rozmów z rodzicami słyszymy przecież: „Matematyki to moja córka nigdy się nie nauczy. Ja nie rozumiałem matematyki, ona też nie zrozumie”. To jest utrwalanie bardzo szkodliwego mitu.

O tym co sprzyja rozwijaniu uzdolnień matematycznych u najmłodszych dzieci, a co przeszkadza w efektywnym nauczaniu tego przedmiotu w bardzo ekspresyjny sposób opowiedziała dr Zuzanna Jastrzębska-Krajewska z Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie. Podkreśliła, że szczególnie w przypadku najmłodszych dzieci w edukacji ważna jest zabawa. – Równie ważny jest ruch – dodała.

Po południu uczestnicy wzięli udział w warsztatach, podczas których mogli poznać metody doskonalenia orientacji przestrzennej, rozumienia pojęć geometrycznych u dzieci w wieku 5-8, a także wykorzystania muzyki i ruchu do skutecznej nauki matematyki.

Zdjęcia: Adam Paczkowski/Politechnika Koszalińska