Erasmus+ - REZULTATY
W roku akademickim 2019/2020 Politechnika Koszalińska realizowała projekt: „Mobilność edukacyjna w sektorze szkolnictwa wyższego między krajami programu” w ramach programu Erasmus+, którego celem była mobilność edukacyjna. Projekt zakładał wyjazdy studentów na studia do uczelni partnerskich, wyjazdy studentów na praktyki do instytucji oraz wyjazdy pracowników do uczelni/instytucji partnerskich w celu prowadzenia zajęć dydaktycznych oraz w celach szkoleniowych. W ramach projektu zrealizowano wszystkie zaplanowane w typy mobilności: SMS, SMP, STA, STT. Osoby biorące udział w mobilności akademickiej to STUDENCI studiów I-go, II-go i III-go stopnia; zarówno kobiety jak i mężczyźni (w tym osoba ze specjalnymi potrzebami) i PRACOWNICY (kobiety i mężczyźni zatrudnieni na różnych stanowiskach: badawczy, badawczo-dydaktyczni, dydaktyczni, administracyjni, posiadający różny stopień naukowy), uczestnicy reprezentują różne kierunki studiów, dziedziny naukowe oraz zróżnicowane stanowiska administracyjne. Udział w projekcie osób ze specjalnymi potrzebami był możliwy dzięki wsparciu udzielonemu w ramach projektu: „Zagraniczna mobilność studentów ze specjalnymi potrzebami. Edycja 3 ” finansowanego ze środków Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, realizowanego przez Politechnikę Koszalińską w roku akademickim 2019/2020.
Zrealizowano łącznie 32 działania: 5 wyjazdów na studia, 1 wyjazd na praktykę, 13 wyjazdów nauczycieli w celu prowadzenia zajęć dydaktycznych, 13 wyjazdów w celach szkoleniowych. Mobilność realizowana była przez studentów i pracowników następujących wydziałów Politechniki Koszalińskiej: Wydział Architektury i Wzornictwa, Wydział Mechaniczny, Wydział Technologii i Edukacji, Wydział Nauk Ekonomicznych, Wydział Inżynierii Lądowej, Środowiska i Geodezji, Wydział Humanistyczny. Pracownicy realizowali zajęcia dydaktyczne w zakresach tematycznych: rolnictwo, architektura wnętrz, literatura i językoznawstwo, ekonomia, biznes i administracja, finanse i bankowość, statystyka. Uczestnikami zajęć byli studenci pierwszego, drugiego i trzeciego stopnia studiów (łącznie około 200 studentów). Wyjazdy szkoleniowe pracowników realizowane były w następujących zakresach tematycznych: fotogrametria i teledetekcja, technologia żywności, rolnictwo, mechatronika, nauka o języku. Kraje wymiany: Niemcy, Republika Czeska, Hiszpania, Finlandia, Portugalia, Słowacja, Cypr, Turcja. Instytucje partnerskie biorące udział w projekcie: uczelnie partnerskie z krajów UE, laboratoria uniwersyteckie, szkoła językowa a także światowy lider w rozwoju i produkcji innowacyjnych systemów siedzeń do pojazdów użytkowych i sprężyn technicznych. Politechnika Koszalińska gościła również zagranicznych studentów i pracowników w ramach podpisanych umów instytucjonalnych. Przyjeżdżającym zapewniono wsparcie organizacyjne, administracyjne oraz integrację z lokalnym środowiskiem.
Zrealizowane wyjazdy przyczyniły się do nabycia nowych kompetencji zawodowych oraz językowych, umożliwiły zbudowanie pozytywnych relacji międzykulturowych i nawiązanie nowych kontaktów o charakterze naukowo-dydaktycznym. Doświadczenie zdobyte przez pracowników przyczyniło się do podjęcia współpracy z naukowcami i uczelniami nienależącymi do UE, złożenia wniosku i otrzymania dofinansowania w ramach programu Erasmus + Akcja KA107, złożenia wspólnego projektu z partnerami programu Erasmus w ramach Akcji KA 203, nawiązania kontaktów prowadzących do złożenia wniosku w ramach programu Ulama oraz realizacji projektów w ramach innych programów finansowanych z funduszy międzynarodowych i krajowych (CEEPUS), jak również zaowocowało wspólnymi międzynarodowymi publikacjami naukowymi.
Realizacja mobilności przyczyniła się również do zorganizowania istotnych dla PK międzynarodowych spotkań naukowych: 8th International Workshop on Surface Engineering and 4th International Workshop on Applied and Sustainable Engineering Ceepus/Erasmus, oraz 4th CECEM (Central European Civil Engineering Meeting w ramach programu Erasmus+ (STA/STT) z uczestnictwem partnerów programu Erasmus+.
Jak pokazują wyniki ankietowania, udział w mobilności przyczynił się do nabycia nie tylko kompetencji zawodowych i językowych, ale także społecznych i kulturowych. Uczestnicy poprawili swoje umiejętności w zakresie korzystania z narzędzi i technik informacyjnych i komunikacyjnych.
Studenci potwierdzają wzrost kompetencji w zakresie planowania i organizowania procesu nauki oraz kreatywności. 100% studentów nauczyło się znajdować rozwiązania w trudnych lub nietypowych sytuacjach, potwierdziło udoskonalenie umiejętności dotyczących kierunku studiów oraz poprawę adaptacji do nowych sytuacji. Pracownicy potwierdzają, iż poza kompetencjami językowymi zwiększyli kompetencje organizacyjne oraz nabyli praktyczne umiejętności mające znaczenie dla obecnej pracy i rozwoju zawodowego. 100 % pracowników potwierdziło, iż skorzystało z dobrych praktyk poznanych za granicą, wzmocniło, poszerzyło lub nawiązało kontakty zawodowe oraz zwiększyło satysfakcję pracy.
Uczestnicy mobilności – zarówno wyjeżdżający jak i przyjeżdżający potwierdzają satysfakcję i zadowolenie ze zrealizowanych działań.
Udział w projekcie osób ze specjalnymi potrzebami był możliwy dzięki wsparciu udzielonemu w ramach projektu: „Zagraniczna mobilność studentów ze specjalnymi potrzebami. Edycja 3 ” finansowanego ze środków Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, realizowanego przez Politechnikę Koszalińską w roku akademickim 2019/2020.
Efekty osiągnięte przez uczestników mobilności.
- Kompetencje
Kompetencje nabyte przez studentów:
% studentów, którzy zgłosili przyrost kompetencji |
||
Kompetencje |
1.1. SMS - Mobilność studentów w celu studiowania (wyjazdy) |
1.2. SMP - Mobilność studentów w celu odbycia praktyki (wyjazdy) |
dostrzegać wartość innych kultur |
100% |
0% |
korzystać z internetu, mediów społecznościowych i komputerów, np. w celach związanych z nauką, pracą lub osobistych |
80% |
0% |
myśleć logicznie i wyciągać wnioski (zdolności analityczne) |
40% |
100% |
planować i organizować zadania i czynności |
80% |
100% |
rozwinąć pomysł i wcielić go w życie |
80% |
0% |
współpracować w grupie |
40% |
100% |
wyrażać siebie w sposób kreatywny |
80% |
100% |
zaplanować i przeprowadzić samodzielnie proces nauki |
80% |
100% |
znajdować rozwiązania w trudnych lub nietypowych sytuacjach (zdolności rozwiązywania problemów) |
100% |
100% |
% studentów, którzy zgłosili przyrost kompetencji |
||
Kompetencje |
1.1. SMS - Mobilność studentów w celu studiowania (wyjazdy) |
1.2. SMP - Mobilność studentów w celu odbycia praktyki (wyjazdy) |
Bardziej interesuję się sprawami Europy |
60% |
0% |
Czuję się bardziej Europejczykiem/Europejką |
80% |
0% |
Jestem bardziej ciekawy/a i otwarty/a na nowe wyzwania |
80% |
0% |
Jestem bardziej pewny/a siebie i przekonany/a o swoich umiejętnościach |
80% |
100% |
Jestem bardziej tolerancyjny/a w stosunku do innych osób i zachowań |
40% |
0% |
Jestem bardziej zainteresowany/a codziennymi wydarzeniami na świecie |
80% |
0% |
Jestem bardziej świadomy/a takich koncepcji społecznych i politycznych jak demokracja, sprawiedliwość, równość, obywatelstwo, prawa człowieka |
80% |
0% |
Lepiej podejmuję decyzje |
40% |
0% |
Lepiej znam swoje mocne i słabe strony |
100% |
0% |
Planuję aktywniej angażować się w życie społeczne i polityczne w moim środowisku |
40% |
0% |
Potrafię myśleć i analizować informacje w sposób krytyczny |
60% |
100% |
Potrafię się lepiej adaptować i odnajdywać w nowych sytuacjach |
100% |
100% |
Potrafię współpracować z osobami z innych środowisk i kultur |
80% |
100% |
Udoskonaliłem/am umiejętności dotyczące mojego kierunku studiów |
100% |
100% |
Kompetencje nabyte przez pracowników:
% pracowników, którzy zgłosili przyrost kompetencji |
||
Kompetencje |
2.1. STA - Mobilność pracowników w celu prowadzenia zajęć dydaktycznych (wyjazdy) |
2.2. STT - Mobilność pracowników w celach szkoleniowych (wyjazdy) |
Mogłem/am poznać i rozwinąć nowe, innowacyjne metody praktycznego nauczania |
50% |
80% |
Nabyłem/am właściwych dla sektora szkolnictwa wyższego lub praktycznych umiejętności mających znaczenie dla mojej obecnej pracy i rozwoju zawodowego |
80% |
60% |
Nawiązałem/am współpracę z podmiotami na rynku pracy |
66.67% |
100% |
Nawiązałem/am współpracę z podmiotami społeczeństwa obywatelskiego |
60% |
66.67% |
Podniosłem/am własne umiejętności językowe w zakresie języka obcego |
83.33% |
85.71% |
Poprawiłem/am moje umiejętności w zakresie korzystania z narzędzi i technologii informacyjnych i komunikacyjnych (np. komputer, internet, wirtualne platformy współpracy, oprogramowanie, urządzenia ICT itp.) |
60% |
25% |
Skorzystałem/am z dobrych praktyk poznanych za granicą |
100% |
100% |
Wzmocniłem/am lub poszerzyłem/am kontakty w ramach mojej sieci kontaktów zawodowych lub nawiązałem/am nowe kontakty |
100% |
100% |
Wzmocniłem/am współpracę z instytucją/organizacją partnerską |
100% |
50% |
Wzrosły moje społeczne, językowe i/lub kulturowe kompetencje |
100% |
71.43% |
Zwiększyłem/am moje kompetencje organizacyjne/w zakresie zarządzania |
100% |
75% |
Zwiększyłem/am moje szanse zatrudnienia i kariery zawodowej |
50% |
57.14% |
Zwiększyłem/am swoją satysfakcję z pracy |
100% |
100% |
2. Ogólna satysfakcja uczestników (wyjeżdżających i przyjeżdżających)
Typ działania |
Liczba studentów, którzy złożyli raport uczestnika |
% studentów, którzy byli bardzo zadowoleni lub raczej zadowoleni ogólnie z mobilności |
---|---|---|
2.1. Mobilność studentów w celu studiowania (wyjazdy) |
5 |
80.00% |
2.2. Mobilność studentów w celu odbycia praktyki (wyjazdy) |
1 |
100.00% |
2.3. Łącznie |
6 |
83.33% |
Typ działania |
Liczba studentów, którzy złożyli raport uczestnika |
% studentów, którzy byli bardzo zadowoleni lub raczej zadowoleni ogólnie z mobilności |
---|---|---|
2.4. Mobilność studentów w celu studiowania (przyjazdy) |
21 |
76.19% |
Typ działania |
Liczba pracowników, którzy złożyli indywidualny raport uczestnika mobilności |
% pracowników, którzy byli bardzo zadowoleni lub raczej zadowoleni ogólnie z mobilności |
---|---|---|
2.5. Mobilność pracowników w celu prowadzenia zajęć dydaktycznych (wyjazdy) |
6 |
100.00% |
2.6. Mobilność pracowników w celach szkoleniowych (wyjazdy) |
8 |
100.00% |
2.7. Łącznie (wyjazdy) |
14 |
100.00% |
Typ działania |
Liczba pracowników, którzy złożyli indywidualny raport uczestnika mobilności |
% pracowników, którzy byli bardzo zadowoleni lub raczej zadowoleni ogólnie z mobilności |
---|---|---|
2.8. mobilność pracowników - prowadzenie zajęć (przyjazdy) |
2 |
100.00% |
2.9. Mobilność pracowników w celach szkoleniowych (przyjazdy) |
0 |
0.00% |
2.10 Łącznie (przyjazdy) |
2 |
100.00% |
CO MI DAŁ ERASMUS+
Jolanta – asystent, wyjazd STA: Universidad de Granada (7-11.10.2019)
W dniach 7.10-11.10.2019 przebywałam na wyjeździe z Programu Erasmus+ Teaching Staff Mobility na uczelni University of Granada / Faculty of Fine Arts w Granadzie. Podczas pobytu prowadziłam wykłady w Pracowni Virtual and Real Spaces Design pod opieką dr Paz Tornero. Wykłady dotyczyły projektowania przestrzeni wirtualnych i rzeczywistych w odniesieniu do prowadzonego aktualnie przewodu doktorskiego. Duży nacisk położyłam na uświadomienie konieczności poszerzania wiedzy w zakresie sztuk projektowych obejmujących architekturę, wystawiennictwo, wzornictwo oraz sztuk czystych, by następnie w oparciu o obserwacje umiejętnie tworzyć emocje za pomocą przestrzeni wirtualnych. Rozmowy ze studentami i kadrą po wykładach były okazją do wymiany doświadczeń w zakresie badań naukowych oraz przyjmowanych metod pracy. Pracownia Virtual and Real Spaces Design skupia studentów przybywających z całego świata, możliwość omawiania ich projektów we wspólnym międzynarodowym gronie była inspirującym zderzeniem opinii dotyczących postrzegania wyzwań, które stawia przed architekturą i wzornictwem Świat w charakterze lokalnym i globalnym. Koordynator programu Erasmus+ uczelni w Granadzie zaprezentował mi wydział Bellas Artes, omawiając poszczególne pracownie oraz przestrzenie galeryjne. W wyniku rozmów udało się zainicjować współpracę związaną z wystawą wymienną wykładowców z Wydziału Architektury i Wzornictwa oraz Faculty of Fine Arts z Granady.
Wyjazd w ramach programu Erasmus+ STA był wyjątkową okazją podzielenia się wiedzą z szerszym gronem studentów oraz możliwością porównania swoich metod pracy akademickiej z wybitnymi wykładowcami uniwersytety w Granadzie. Prowadzenie wykładów, obserwacja oraz czynny udział w pracy ze studentami wielu narodowości znacząco wpłynie na rozwój moich metod pracy zarówno w sferze badań naukowych jak i przekazywania treści i ich wyników studentom Wydziału Architektury i Wzornictwa Politechniki Koszalińskiej.
Grzegorz - profesor PK, wyjazd STA: VSB Technical University of Ostrava (7-11.10.2019)
W dniach 7-11.10.2019 odbył się wyjazd zagraniczny do VSB Technical University of Ostrava Faculty of Economics w ramach międzynarodowego programu Erasmus+. Głównym celem przedsięwzięcia było przeprowadzenie 8 godzin zajęć dydaktycznych z tematyki:
- Geometria fraktalna – wymiar fraktalny oszacowany metodą podziału pola,
- Sezonowość rynku pracy,
- Cykle ekonomiczne,
- Zarządzanie ryzykiem na rynkach finansowych,
- Transmisje cen na rynkach finansowych,
- Transmisje cen na rynkach rolnych.
Podczas 5-dniowego pobytu w VSB Technical University of Ostrava uczestniczyłem w zajęciach warsztatowych na Wydziale Ekonomii oraz w spotkaniach z dziekanem Wydziału Ekonomii oraz Rektorem VSB, w ramach których zaprezentowano potencjał uczelni, kierunki rozwoju oraz bieżące działania naukowo-badawcze. Zapoznałem się z ofertą dydaktyczną Wydziału, obejrzałem infrastrukturę naukowo-dydaktyczną oraz badawczą,zapoznałem się z warunkami pracy nauczycieli akademickich, jak też poznałem historię i kulturę miasta Ostrava. Uważam, że wyjazd umożliwił mi wymianę poglądów i doświadczeń oraz przeprowadzenie wielopłaszczyznowej oceny obszarów naukowo-dydaktycznych i badawczych realizowanych przeze mnie oraz nasze uczelnie. Stanowi to niewątpliwie inspirację do dalszego rozwoju zawodowego. Ponadto wyjazd ten przyczynił się do wzmocnienia internacjonalizacji działań Wydziału Nauk Ekonomicznych oraz VSB Technical University of Ostrava.
Kamila – adiunkt, Agnieszka - adiunkt: wyjazd STT Karadeniz Technical University (KTU) w Trabzonie (17.06-21.06.2019)
Zrealizowany udział w Tygodniu Międzynarodowej Wymiany Pracowników przyczynił się do wzrostu naszych umiejętności i kwalifikacji w zakresie wykonywanych obowiązków służbowych . Wyjazd umożliwił zapoznanie się z budową programów kształcenia w oparciu o europejskie ramy kwalifikacji oraz dobrymi praktykami w zakresie umiędzynarodowienia kształcenia. Nabyte umiejętności oraz nawiązane kontakty międzynarodowe przyczynią się do zintensyfikowania wymiany międzynarodowej studentów i pracowników Wydziału Nauk Ekonomicznych w ramach programu Erasmus + oraz innych programów międzynarodowych.
Anna - adiunkt, wyjazd STA: Oulu University of Applied Sciences (01.04-06.04.2019)
Wyjazd odbył się zgodnie z zaplanowanym harmonogramem, zrealizowałam serię wykładów o tematyce związanej z gospodarką nieruchomościami, ekonomią kreatywną, wstępnymi założeniami rozbudowy miast w systemach tzw. smart city, a także zagadnieniami związanymi z wielorakim zastosowaniem dronów dla potrzeb gospodarki przestrzennej, planowania przestrzennego i rewitalizacji miast. Wyjazd mogę uznać za bardzo udany, zarówno pod względem organizacyjnym jak i merytorycznym. Tematyka przeprowadzonych przeze mnie wykładów spotkała się z dużym zainteresowaniem wśród studentów Wydziału Architektury oraz Inżynierii Lądowej w Oulu.
Wymiernym wynikiem wyjazdu było ożywienie współpracy w ramach przedstawionej tematyki zbieżnej z badaniami prowadzonymi w uczelni przyjmującej.
Zachęcam do korzystania z możliwości wyjazdu w ramach nawiązanej współpracy i kontynuowania wymiany nauczycieli oraz studentów w ramach programu Erasmus+. Wyjazd uważam za bardzo owocny i dziękuję za umożliwienie wzięcia udziału w Programie Erasmus+.
Krzysztof – adiunkt, wyjazd STA; INSA Institut National Des Sciences - Bourges- Blois/Francja
W dniach 30.09 – 08.10.2017 zrealizowałem wyjazd do Institut National des Sciences Appliquées - Centre Val de Loire, Bourges-Blois, Francja w ramach międzynarodowego programu Erasmus+; Staff Mobility For Teaching.Podczas wyjazdu przeprowadziłem zajęcia dydaktyczne o tematyce: Application of FEM in simulation of technological process, Simualtion of cutting pocess by FEA, FEA for thread process. W trakcie pobytu zapoznałem się z metodami i środkami dydaktycznymi stosowanymi w procesie kształcenia studentów stosowanymi na ww uczelni. Zapoznałem się także z kierunkami prowadzonych aktualnie badań naukowych oraz przeprowadziłem rozmowy dotyczące możliwości rozwoju współpracy w ramach programu Erasmus + oraz możliwości realizacji dyplomów na dwóch uczelniach jak i realizacji wspólnych prac doktorskich. Dodatkowo nawiązałem kontakt z przedstawicielami 3 uczelni z Maroka. Dzięki udziałowi w mobilności mogłem poznać i rozwinąć nowe praktyczne metody nauczania oraz nabyłem umiejętności mające znaczenie dla mojej obecnej pracy i rozwoju zawodowego, wzrosły również moje kompetencje społeczne, językowe i kulturowe. Zachęcam wszystkich pracowników do uczestnictwa w tego typu mobilności.
Brygida - pracownik Dziekanatu WM PK
Mój pierwszy kontakt z programem Erasmus to szkolenie na VSB-Technicka Univerzita w Ostrawie w roku 2017. Ponownie byłam tam zimą 2018 roku. Oba te wyjazdy pozwoliły mi na poznanie pracy związanej z projektami oraz pracą na uczelni o podobnym profilu, ale mieszczącej się w innym kraju o odmiennej kulturze i obyczajach. Praca zespołowa dała mi możliwość wymiany doświadczeń z ludźmi tam pracującymi. Jednocześnie miałam okazję zwiedzić atrakcyjne i mało znane Morawy. Ale najcenniejsze to nawiązanie nowych międzynarodowych przyjaźni i kontaktów, które, mimo zakończenia szkoleń, wcale nie ustały. Korzyści z uczestnictwa w Programie Erasmus nie da się niczym zastąpić i z niecierpliwością oczekuje kolejnego wyjazdu.
Magdalena - pracownik Instytutu Wzornictwa PK
Hochschule Wismar University of Applied Sciences: Technology, Business and Design, Niemcy
Serdecznie zachęcam do korzystania z programu ERASMUS+
To był wspaniały wyjazd! Fantastyczna atmosfera! Przyjaźnie nastawieni ludzie, wspaniali Studenci!
Dzięki pomocy Dipl. Des. Heidi Godemann, oraz przychylności Niemieckiej Hochschule Wismar został zrealizowany autorski program warsztatów w dziedzinie sztuk projektowych. Poza pracą można było poznać niemiecką gościnność, oraz zwiedzić kilka ciekawych miejsc w okolicy. Wszystkie zamierzone cele zostały zrealizowane, a nawiązane znajomości już teraz procentują przy kolejnych zadaniach projektowych.
Serdecznie polecam
Kornel i Łukasz – doktoranci Wydziału Mechanicznego
Jako studenci studiów doktoranckich Wydziału Mechanicznego Politechniki Koszalińskiej skorzystaliśmy z możliwości zrealizowania praktyki w ramach programu Erasmus+. Podczas 2 miesięcznego pobytu w Chemical Engineering Department, Instituto Superior Técnico, University of Lisbon po zapoznaniu się ze specjalistycznym oprogramowaniem oraz wyposażeniem laboratorium, mieliśmy możliwość praktycznego i samodzielnego wykonania badań będących częścią przygotowywanej rozprawy doktorskiej. Zrealizowana praktyka wzbogaciła nas nie tylko o nowe doświadczenie zawodowe, ale również nauczyła kreatywnego podejścia do rozwiązywania problemów, znajdowania rozwiązania w trudnych sytuacjach oraz logicznego myślenia i pracy zespołowej. Możliwość pracy w międzynarodowym środowisku i konieczność posługiwania się językiem obcym przyniosły satysfakcję i motywację do dalszej pracy nad doskonaleniem znajomości języka obcego.
Podczas pobytu mieliśmy możliwość spotkania się ze studentami realizującymi badania do prac dyplomowych oraz przygotowujących rozprawy doktorskie. Jako studenci realizujący program Erasmus+ przekazaliśmy im swoje doświadczenie i zachęcaliśmy do udziału w programie. Bez wahania zrealizujemy praktykę ponownie jeśli tylko nadarzy się taka możliwość.
Krzysztof - profesor PK, koordynator programu Erasmus
NIEKOŃCZĄCA SIĘ PRZYGODA Z PROGRAMEM ERASMUS
Moja "przygoda" z programem Erasmus rozpoczęła się na studiach doktoranckich na Wydziale Mechanicznym PK. Oczywiście słyszałem o tym programie podczas studiów magisterskich, jednakże nie miałem odpowiedniego impulsu, żeby zaryzykować wszystko i wybrać się w nieznane. Jednakże na mojej drodze życiowej pojawił się prof. Tadeusz Hryniewicz będący w tamtym czasie uczelnianym koordynatorem tegoż programu oraz promotorem mojej pracy doktorskiej. To właśnie on zaraził mnie pasją poznawania nowych ludzi, kultur przy jednoczesnym rozwoju warsztatu naukowego w zagranicznych ośrodkach naukowo-dydaktycznych. Dokładnie pamiętam mój pierwszy wyjazd jako doktoranta do Portugalii. Były to trochę inne czasy niż obecnie, gdyż w tym okresie Polska wstępowała do struktur Unii Europejskiej i między innymi jeszcze trzeba było mieć wizę w przypadku wyjazdu studyjnego. Z perspektywy czasu muszę stwierdzić, że ten wyjazd zmienił moje życie diametralnie. Oczywiście w trakcie pobytu w Lizbonie nabyłem nowe kompetencje naukowe, zrealizowałem większość badań do mojego doktoratu, jednakże obycie w świecie oraz nawiązane przyjaźnie do chwili obecnej owocują w moim życiu zarówno zawodowym, jak i prywatnym. W miarę upływu czasu stwierdzam, że bez tamtego wyjazdu nie było by "mnie" takiego jakim jestem teraz. W chwili obecnej jestem profesorem na Wydziale Mechanicznym i nadal bardzo często korzystam z możliwości wyjazdów na staże lub na wykłady do zaprzyjaźnionych ośrodków w Europie. Staram się również zarażać młodych ludzi pasją poznawania świata poprzez prezentację możliwości jakie daje im program Erasmus.
Iga - studentka Wydziału Humanistycznego
Praktyka zrealizowana w ramach programu Erasmus była okazją do bliskiego poznania kultury i obyczajów Hiszpanii. Zwiedziłam piękne miasta m.in. Granadę, Malagę, Kordobę i Sewillę. Głównym zadaniem mojej praktyki była nauka języka angielskiego i opieka nad grupą dzieci. Praca w zespole międzynarodowym była dla mnie ciekawym doświadczeniem i dała mi wiele satysfakcji. Poznałam wielu studentów z innych krajów, z którymi spędziłam przyjemne wieczory przy hiszpańskich tapas. Uważam, że korzystanie z programu Erasmus daje wiele korzyści i nie mogę się doczekać kolejnego wyjazdu.