Ta rozprawa doktorska to efekt współpracy naukowej Politechniki Koszalińskiej i Politechniki Morskiej w Szczecinie. Mgr inż. Radosław Gordon – pracownik naukowy szczecińskiej uczelni - zajął się badaniami nad wykorzystaniem emisji akustycznej w diagnozowaniu morskich urządzeń elektroenergetycznych. We wtorek (21 listopada) na Wydziale Elektroniki i Informatyki Politechniki Koszalińskiej odbyła się publiczna obrona przygotowanej przez niego dysertacji.
Współczesne statki, ale też stałe instalacje morskie i oceaniczne, np. platformy wiertnicze czy siłownie wiatrowe, to system skomplikowanych urządzeń i mechanizmów. Urządzenia te pracują niejednokrotnie w bardzo zróżnicowanych warunkach. Problemem związanym z eksploatacją tych obiektów jest to, że brakuje jednoznacznych narzędzi, ale także metod diagnostycznych w precyzyjny sposób określających aktualny bądź prognozowany stan zainstalowanej na nich aparatury. Klasyczne metody drganiowe nie zawsze sprawdzają się w warunkach rzeczywistej pracy urządzeń okrętowych lub stanowiących wyposażenie budowli morskich.
Inną metodę proponuje mgr inż. Radosław Gordon. Doktorant skupił się na badaniach dotyczących wykorzystania w diagnostyce fal sprężystych emisji akustycznej.
Tytuł przygotowanej przez niego rozprawy brzmi: „Wykorzystanie emisji akustycznej w diagnozowaniu morskich urządzeń elektroenergetycznych na przykładzie półprzewodnikowych przyrządów mocy”. Promotorem jest dr hab. inż. Artur Bejger, profesor Politechniki Morskiej w Szczecinie, prorektor tamtejszej uczelni ds. nauki. Promotorem pomocniczym zaś dr inż. oficer elektroautomatyk okr. Maciej Kozak, profesor Politechniki Morskiej.
Praca eksponuje rolę emisji akustycznej w diagnostyce morskich urządzeń elektroenergetycznych.
Jak podkreślił promotor, doktorant zaproponował wykorzystanie generowanych sygnałów (fal sprężystych) emisji akustycznej jako nowej metody pozwalającej na wykrycie wczesnych stanów elementów półprzewodnikowych, w szczególności tranzystorów i tyrystorów. Opracował odpowiednie miary sygnału diagnostycznego, które mogłyby być użyte do identyfikacji aktualnego stanu urządzenia. Wykazał też zależności, które można wykorzystać m.in. w prognozowaniu przyszłych uszkodzeń.
Przeprowadzone badania mają duży walor praktyczny. Każde nowe rozwiązanie przyczyniające się do zmniejszenia niebezpieczeństwa awarii ma ogromne znaczenie ze względu na bezpieczeństwo i zdrowie załogi. Jest też bardzo istotne z powodów ekonomicznych.
Przygotowaną rozprawę pozytywnie ocenili recenzenci – dr hab. inż. Dariusz Horla, profesor Politechniki Poznańskiej i dr hab. inż. Krzysztof Pietrusewicz, profesor Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie . Podkreślili eksperymentalny, ale też nowatorski charakter przeprowadzonych badań. Zaznaczyli, że doktorant przygotowując rozprawę wykonał szeroki zakres prac, wykazał się przy tym odpowiednim warsztatem naukowym. W rozprawie zawarł plany badawcze, co wskazuje na to, że temat pracy jest ważny i zasługuje na kontynuowanie w przyszłości.
Podczas publicznej, wtorkowej obrony rozprawy doktorskiej Radosław Gordon przedstawił wyniki swoich badań. Odpowiedział też na dodatkowe pytania recenzentów. W efekcie komisja doktorska przyjęła publiczną obronę rozprawy doktorskiej Radosława Gordona. Decyzję o nadaniu mu stopnia doktora podejmie Senat Politechniki Koszalińskiej.
fot. Adam Paczkowski / Politechnika Koszalińska