Nasza uczelnia wsparła Koszalińską Szkołę Ćwiczeń
Opublikowano 16.06.2023 14:49

Dobiegła końca realizacja projektu pn. Koszalińska Szkoła Ćwiczeń. Ale efekty przedsięwzięcia, w które zaangażowała się także Politechnika Koszalińska, pozostaną z nami na długo.

W projekcie oprócz Zespołu Szkół nr 1, gdzie powstała Koszalińska Szkoła Ćwiczeń,  wzięło udział sześć szkół podstawowych i średnich z Koszalina, a także dwie szkoły podstawowe z gminy Świeszyno.

Realizacja przedsięwzięcia rozpoczęła się jesienią 2020 roku (przygotowania rozpoczęły się w 2018 roku). Nauczyciele brali udział w różnego rodzaju formach doskonalenia zawodowego (warsztaty, samokształcenie, konsultacje). Nasza uczelnia zajęła się m.in. szkoleniem kadry nauczycielskiej.

Baza dydaktyczna Zespołu Szkół nr 1, popularnie zwanego Ekonomem, została doposażona w nowoczesne pomoce naukowe. W ten sposób powstały pracownie dydaktyczne do nauki matematyki, informatyki, fizyki, biologii, chemii, geografii oraz multimedialne laboratorium języków obcych.

Liderem projektu był Urząd Miejski w Koszalinie, a partnerami, oprócz naszej uczelni także Centrum Edukacji Nauczycieli oraz Miejska Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Koszalinie. Wartość dotacji pozyskanych na ten cel z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój wyniosła 1 mln 350 zł.

Podczas piątkowej uroczystości z okazji zakończeniu realizacji projektu Szymon Konefał, dyrektor Zespołu Szkół nr 1 w Koszalinie mówił o wyzwaniach, ale i efektach Koszalińskiej Szkoły Ćwiczeń. – Finał to wielki moment dla koszalińskiej oświaty, a w szczególności dla naszej szkoły – tłumaczył. – Jego efektem jest nie tylko nowe wyposażenie pracowni, czy ale także szczególny rodzaj więzi między nauczycielami, który w inny sposób trudno byłoby zbudować.

Działaniami związanymi z realizacją projektu objętych było ponad 180 osób. Zorganizowano szereg warsztatów dotyczących kompetencji kluczowych. Powstało kilkadziesiąt nowatorskich scenariuszy lekcji, prowadzono też liczne lekcje pokazowe. Nauczyciele ze szkół, które brały udział w projekcie, mogli uczestniczyć w spotkaniach konsultacyjnych. Dzięki temu mieli czas m.in. na rozmowę o nowych metodach nauczania matematyki, informatyki, języków obcych, czy przedmiotów z obszaru nauk przyrodniczych. Powstała też internetowa platforma wymiany doświadczeń dydaktycznych. 

Dyrektor Szymon Konefał dziękował naszej uczelni za wsparcie projektu. Szczególne podziękowania skierował do dziekana Wydziału Nauk Ekonomicznych, dr hab. Grzegorza Przekoty, prof. PK, za wsparcie kadrowe, którego udzielał wydział.

Obecny podczas konferencji prorektor ds. kształcenia Politechniki Koszalińskiej , dr hab. Krzysztof Wasilewski, prof. PK mówił z podziwem o zaangażowaniu i wytrwałości organizatorów i partnerów. Dodał, że wszyscy odczujemy tego efekty. – W ostatnich latach z coraz mniejszą chęcią młoldzi ludzie uczyli się matematyki, fizyki, chemii, ale też przedmiotów z obszaru nauk społecznych – mówił. – Wierzę, że dzięki temu projektowi chętniej będą wybierać przedmioty ścisłe i w przyszłości zasilą szeregi naszych studentów.

W drugiej części uroczystości dyrektorzy i nauczyciele ze szkół partnerskich, wzięli udział w warsztatach tematycznych. Część warsztatów poprowadzili wykładowcy Politechniki Koszalińskiej. O cybernetycznym wymiarze współczesnej edukacji dzieci mówił dr hab. Zbigniew Werra, prof. z Wydziału Humanistycznego. Warsztaty dotyczące zasad bezpieczeństwa cyfrowego nauczycieli poprowadził reprezentujący ten sam wydział dr hab. Marek Górka, prof. PK.

Dziekan Wydziału Inżynierii Lądowej, Środowiska i Geodezji, prof. dr hab. inż. Robert Sidełko mówił z kolei o odpadach komunalnych traktowanych jako surowiec energetyczny.

fot. Klaudia Kajak / Biuro Komunikacji Społecznej