Sześć europejskich uczelni technicznych, a wśród nich Politechnika Koszalińska, kończy realizację wspólnego przedsięwzięcia dydaktycznego. Efektem jest opracowanie nowatorskiego modelu nauczania matematyki na studiach inżynierskich.
Projekt pn. „EngiMath – Mathematics on-line learning model in Engineering education” był realizowany przez blisko trzy lata i miał unijne wsparcie finansowe w ramach programu Erasmus+ Partnership. Jego celem było opracowanie i wdrożenie - wykorzystującego różnorodne technologie informacyjne i środki komunikacji - modelu nauczania matematyki wśród studentów studiów inżynierskich.
Pod koniec sierpnia w estońskiej uczelni Tallinna Tehnikakãrgkool, która zajmuje się koordynacją projektu, odbyło się spotkanie podsumowujące współpracę. Organizatorem spotkania była prof. Anne Uukkivi. Politechnikę Koszalińską reprezentowała dr inż. Anna Cellmer. Uczestnicy przedstawili efekty zrealizowanych prac. Omówili szczegóły zamknięcia przedsięwzięcia oraz prace nad raportem końcowym.
Jak uczyć matematyki?
Przypomnijmy, że realizację projektu – oprócz Politechniki Koszalińskiej – zapoczątkowało pięć innych uczelni: wspomniana uczelnia z Estonii - Tallinna Tehnikakãrgkool oraz Letterkenny Institute of Technology (Irlandia), Instituto Politecnico do Porto (Portugalia), Universitatea Tehnică Cluj-Napoca (Rumunia), a także Universidad Del Pais Vasco/Euskal Herriko Unibersitatea (Hiszpania). W międzyczasie ostatniego partnera zastąpiła inna hiszpańska uczelnia - Universitat Politècnica de Catalunya-BarcelonaTECH.
W projekcie wzięło udział w sumie ponad 20 naukowców. Przedstawiciele partnerskich uczelni od początku na bieżąco wymieniali się doświadczeniami dotyczącymi opracowywanego programu nauczania matematyki.
Ograniczenia związane z pandemią COVID-19 zmieniły warunki realizacji projektu. Duża część wydarzeń (konferencje, wizyty) musiała odbyć się w formule online.
Zasadniczy efekt udało się jednak osiągnąć. Zaprojektowano i przygotowano kurs, który pozwala poprawić poziom nauczania matematyki wśród studentów pierwszego roku z kierunków inżynierskich. Pomocniczo może być on stosowany przy nauczaniu matematyki także na nietechnicznych kierunkach. Kurs został opracowany w języku angielskim, a następnie przetłumaczony na języki każdego z partnerów: estoński, portugalski, hiszpański, rumuński i polski. W ten sposób zminimalizowano wpływ barier językowych na proces uczenia się.
W każdym z krajów partnerskich wyodrębniono grupę studentów, którzy brali udział w projekcie (w przypadku Politechniki Koszalińskiej byli to głównie studenci kierunku Geodezja i Kartografia na Wydziale Inżynierii Lądowej, Środowiska i Geodezji). Studenci realizowali kurs matematyki przygotowany przez międzynarodowy zespół naukowców. Mieli przy tym możliwość zgłaszania uwag dotyczących zasad kursu. Dzięki temu powstał model opisujący najlepsze praktyki dla kursów online z zakresu matematyki inżynierskiej. Osobom i instytucjom, które w przyszłości będą opracowywały podobne kursy, pomoże to w rozwiązywaniu problemów dotyczących pedagogiki i teleedukacji.
Będzie nowy program
W niedawnym spotkaniu w Tallinie uczestniczyli przedstawiciele wszystkich współpracujących uczelni. Efektem spotkania była analiza stanu wdrożenia projektu, a także efektów rozpowszechniania materiałów na temat innowacyjnej metody nauczania matematyki. W tym kontekście mówiono o zorganizowanej w czerwcu 2021 r. przez Politechnikę Koszalińską konferencji Multiplyer Event. Konferencja, w której wzięli udział naukowcy i dydaktycy z uczelni technicznych, dotyczyła modelu nauczania matematyki wśród studentów kierunków inżynierskich.
Jak powiedziała dr inż. Anna Cellmer, wspomniany wcześniej model nauczania matematyki inżynierskiej (26 lekcji) zostanie udostępniony i będą mogły z niego korzystać wszystkie zainteresowane uczelnie.
Uczestnicy podsumowali też przygotowany w ramach projektu międzynarodowy konkurs matematyczny, którego organizatorem była uczelnia partnerska w Porto (Portugalia). Przypomnijmy, że reprezentujący Politechnikę Koszalińską studenci Wydziału Mechanicznego: Marta Woszczyńska, Sebastian Maciejak oraz Paweł Nadworski zajęli w tym konkursie trzecie miejsce w rywalizacji drużyn narodowych. Marta Woszczyńska w klasyfikacji indywidualnej zajęła 4 miejsce.
Przedstawiciele partnerskich uczelni dyskutowali o możliwości realizacji kolejnych wspólnych projektów. Wśród propozycji jest kontynuacja tematyki związanej z kończącym się projektem albo rozpoczęcie współpracy dotyczącej nowego zagadnienia.