W dobie dynamicznych zmian na rynku pracy i rosnącej wartości uczenia się przez całe życie (tzw. lifelong learning), mikropoświadczenia stają się jednym z kluczowych narzędzi wspierających rozwój kompetencji. Coraz więcej uczelni i instytucji edukacyjnych dostrzega ich potencjał w tworzeniu elastycznych ścieżek kształcenia.
Wczoraj (21 października br.,) w Centrum Erasmus+ InnHUB Gdańsk odbyła się konferencja „Mikropoświadczenia - od uniwersytetu do gospodarki opartej na umiejętnościach”, zorganizowana przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji (FRSE), Narodową Agencję programu Erasmus+ i Europejskiego Korpusu Solidarności. Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli środowiska akademickiego, ekspertów edukacyjnych i reprezentantów instytucji publicznych, którzy wspólnie dyskutowali o roli mikropoświadczeń w polskim systemie edukacji oraz ich znaczeniu dla rynku pracy.
Politechnikę Koszalińską podczas wydarzenia reprezentowały: kierowniczka Działu Kształcenia, mgr Ewa Łuczak; koordynatorka uczelnianego programu Erasmus+, mgr Ewa Rybczyńska i project manager EU4Dual na Politechnice Koszalińskiej, mgr Katarzyna Kaleta.
Celem konferencji było omówienie potencjału mikropoświadczeń jako narzędzia umożliwiającego elastyczne kształcenie i rozwój kompetencji odpowiadających potrzebom dynamicznie zmieniającego się rynku pracy. W trakcie wydarzenia przedstawiono perspektywę możliwości i wyzwań związanych z ich wdrażaniem, zaprezentowano przykłady zastosowania tych poświadczeń w uczelniach oraz przeanalizowano gotowość polskich uczelni do wprowadzenia elastycznych ścieżek kształcenia. Konferencja dotknęła również doświadczeń i oczekiwań studentów wobec mikropoświadczeń oraz zagadnień związanych z cyfrową implementacją takich poświadczeń w ramach systemu Europass.
Wystąpienie otwierające, zatytułowane „Mikropoświadczenia w zintegrowanym systemie akademickim. Perspektywa polska - nadzieje i wyzwania”, wygłosił dr hab. Jakub Brdulak, prof. SGH, przedstawiciel Polskiej Komisji Akredytacyjnej. Wskazał on na potrzebę budowania spójnych ram wdrażania mikropoświadczeń oraz znaczenie współpracy pomiędzy uczelniami, instytucjami publicznymi i sektorem prywatnym. Podczas pierwszego panelu dyskusyjnego ,,Mikropoświadczenia w praktyce akademickiej” zaprezentowano przykłady wdrażania tego rozwiązania w polskich uczelniach. Swoimi doświadczeniami podzielili się m.in. Jolanta Urbanikowa z Uniwersytetu Warszawskiego, dr inż. Agnieszka Schwalbe-Tiszbierek z Politechniki Opolskiej i Magdalena Sawicz z Uniwersytetu Gdańskiego.
W drugim panelu eksperci z Politechniki Łódzkiej, dr inż. Dorota Piotrowska, prof. PŁ, Agata Kostrzewa i Magdalena Drabek-Glapińska przedstawili wyniki badań dotyczących gotowości polskich uczelni do wprowadzania elastycznych ścieżek kształcenia. Wskazali, że mimo rosnącego zainteresowania tematyką mikropoświadczeń, wiele uczelni wciąż stoi przed wyzwaniami natury organizacyjnej i technologicznej.
Kolejne panele poświęcono doświadczeniom i oczekiwaniom studentów wobec mikropoświadczeń oraz ich cyfrowej implementacji w ramach systemu Europass. Konrad Romaniuk, Koordynator Zespołu Europass w FRSE, omówił możliwości, jakie daje integracja cyfrowych poświadczeń z europejskimi narzędziami wspierającymi mobilność edukacyjną i zawodową.
Politechnika Koszalińska jest jedną z pierwszych uczelni technicznych w Polsce, która wprowadziła mikropoświadczenia do swojej oferty kształcenia. Inicjatywa opracowania i wdrożenia systemu mikropoświadczeń na Uczelni wspierana jest w ramach projektu „Politechnika Koszalińska aktywnym członkiem EU4Dual” w ramach programu Wsparcia Uniwersytetów Europejskich (NAWA) finansowanych ze środków europejskich z Funduszu Europejskiego dla Rozwoju Społecznego.
Polski



