Nauczyciele, terapeuci, pedagodzy, a także studenci pedagogiki wzięli udział w zorganizowanej w sobotę (10 maja br.) na Politechnice Koszalińskiej III Ogólnopolskiej Konferencji Naukowo-Metodycznej „Dziecięcy świat matematyki, od teorii do praktyki. Mistrz kodowania i robotyki”. Uczestników w imieniu władz uczelni powitali: prorektor ds. kształcenia, dr hab. Krzysztof Wasilewski, prof. PK i dziekan Wydziału Humanistycznego, dr hab. Michał Polak, prof. PK. Jednym z głównych organizatorów wydarzenia było Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie. Dyrektor instytucji, Zenon Decyk podziękował nauczycielom za zaangażowanie.
Tematy wykładów dotyczyły edukacji technicznej dzieci i zastosowań nowych technologii w pracy pedagogicznej. Dr inż. Aneta Hapka z Wydziału Elektroniki i Informatyki szukała odpowiedzi na pytanie, czy w edukacji wczesnoszkolnej można wykorzystywać metody informatyczne.
Prof. Krzysztof Wasilewski mówił o tym, czy sztucznej inteligencji można w pełni zaufać. Z żywym przyjęciem słuchaczy spotkało się wystąpienie dr. hab. Marka Górki, prof. PK z Wydziału Humanistycznego, które dotyczyło cyberzagrożeń czyhających na najmłodszych (hejt, pornografia, oszustwa internetowe, kradzież tożsamości). Swoje wystąpienie oparł na przykładach z placówek oświatowych z ostatnich lat.
O konsekwencjach braku edukacji technicznej dzieci mówił dr hab. Jan Amos Jelinek, prof. Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie. Przyznał, że niezaradność techniczna dorosłych Polaków ma swoje źródło już w edukacji przedszkolnej. – Młodzi mają problem z wymianą żarówki, syfonu czy dętki – alarmował. – Nie umieją wyjaśnić zasady działania urządzeń domowych – pralki czy odkurzacza.
Profesor objaśniał jak w prosty sposób, nie mając nawet pracowni technicznej, wyjaśniać dzieciom działanie taśmociągu, budowę pralki czy sposób działania wentylatora.
Konferencja była okazją do podsumowania trzeciej, ostatniej edycji projektu „Matematycznie zakręceni”, który organizuje Przedszkole na 16 w Koszalinie wraz z naszą uczelnią i Centrum Edukacji Nauczycieli. Projekt dotyczy rozwoju umiejętności matematycznych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Celem jest także doskonalenie kompetencji nauczycieli w zakresie wprowadzania dziecka w świat matematyki. Ostatnia, trzecia część projektu poświęcona była wykorzystaniu narzędzi cyfrowych w pracy pedagogicznej („Mistrz kodowania i robotyki”). W trakcie konferencji nauczyciele, którzy byli zaangażowani w realizację projektu, otrzymali podziękowania.
Warto dodać, że w 2024 r. program zdobył I miejsce w kraju (kategoria województwa) w, organizowanym przez Serwis Samorządowy PAP, konkursie „Innowacyjny Samorząd”.
Po południu uczestnicy wzięli udział w warsztatach, podczas których mogli dowiedzieć się, w jaki sposób nowoczesne technologie – takie jak druk 3D, skanowanie czy wirtualna rzeczywistość - można wykorzystać w edukacji.
Zdjęcia: Adam Paczkowski/Politechnika Koszalińska