Promocja zdrowia i popularyzacja różnych form aktywności fizycznej to cel zorganizowanej w sobotę (19 października) konferencji naukowo-metodycznej „Rekreacja ruchowa w edukacji. Gry i zabawy w zajęciach ruchowych”. W wydarzeniu zorganizowanym przez Wydział Nauk Ekonomicznych Politechniki Koszalińskiej i Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie, wzięli udział nauczyciele wychowania fizycznego, trenerzy oraz pedagodzy pracujący z dziećmi i młodzieżą o specjalnych potrzebach wychowawczych.
- To wydarzenie jest bardzo ważne, bo ma wpływ na zdrowie i kondycję fizyczną najmłodszych – mówiła podczas otwarcia konferencji rektor Politechniki Koszalińskiej, dr hab. Danuta Zawadzka, prof. PK.
Jak podkreślił dziekan Wydziału Nauk Ekonomicznych, dr hab. Grzegorz Przekota, prof. PK tematyka koresponduje z prowadzonym przez wydział kierunkiem studiów Turystyka i rekreacja. Organizację wydarzenia wspierali studenci tego kierunku, w szczególności osoby, które działają w Studenckim Kole Naukowym TRAVELin. Dziękowała im za to dr Agnieszka Połaniecka, jedna z pomysłodawczyń konferencji i przewodnicząca Komitetu Organizacyjnego ze strony uczelni.
Gośćmi byli m.in. posłanka na Sejm RP Barbara Grygorcewicz, a także wybitny judoka i brązowy medalista Igrzysk Olimpijskich w Montrealu, Marian Tałaj, który poprowadził warsztaty dotyczące samoobrony. Uczestnicy mogli też wziąć udział w trzech innych warsztatach tematycznych dotyczących gier i zabaw z różnych stron świata, elementów tańca w zajęciach ruchowych oraz zabaw i gier dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Kamila Kurek, pedagog specjalny i nauczyciel wychowania fizycznego z Ośrodka Rehabilitacyjno-Edukacyjno-Wychowawczego w Bobolicach przyznaje, że takie spotkania są potrzebne, bo pozwalają przypomnieć metodykę prowadzenia zajęć. Dają możliwość poznania nowych metod, odkrycia nowych zabaw, które można wykorzystać w codziennej pracy.
- Rewelacyjnie poprowadzone zostały warsztaty tańca – to bardzo kreatywne zajęcia, trenujące myślenie i pozwalające usprawniać różne partie ciała. Niesamowitą propozycją były też gry i zabawy z różnych stron świata. One uczą zwinności i szybkości działania, ale promują też współpracę w zespole – tłumaczy Kamila Kurek. – Dla mnie szczególnie ważny był udział w warsztatach dotyczących gier i zabaw dla dzieci ze specjalnymi potrzebami ruchowymi. To kolejne doświadczenie dotyczące tego, jak wykorzystywać w pracy pedagogicznej gry ruchowe, uwzględniając potrzeby uczniów, ale też dbając o ich możliwości.
Zdjęcia: Adam Paczkowski/Politechnika Koszalińska