W Łodzi odbyła się największa konferencja branży nowej mobilności w Europie Środkowo-Wschodniej. To Kongres Nowej Mobilności (KNM), który na 72 godziny przyciągnął ponad 400 prelegentów z całego świata. Goście w 160 punktach bogatego programu omówili najważniejsze wyzwania i trendy polityczne, rynkowe, gospodarcze, technologiczne i społeczne związane z zeroemisyjnym transportem. W wydarzeniu wziął udział dr hab. inż. Piotr Piątkowski, prof. PK, kierownik Katedry Inżynierii Transportu Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Energetyki Politechniki Koszalińskiej. To kolejny udział naukowca w wielodziedzinowym spotkaniu związanym z nowymi technologiami.
V edycja KNM, rekordowa pod względem liczby uczestników i osób odwiedzających, przyciągnęła przedstawicielki i przedstawicieli instytucji unijnych, administracji centralnej i samorządowej, biznesu, nauki, organizacji, mediów.
– Najważniejszy wniosek z konferencji, zresztą ujęty w materiałach pokonferencyjnych, brzmi: Europa, w tym Polska, powinna, posługując się adekwatnym do okoliczności językiem motoryzacji, wrzucić wyższy bieg w wyścigu o prymat w sektorze nowych mobilności – wyjaśnia prof. Piotr Piątkowski. – Po wysłuchaniu wielu dyskusji, wystąpień, opinii, podpisuję się pod tym wnioskiem, licząc, że tego typu wydarzenia przyczynią się do zwiększenia prędkości zmian.
Inny wniosek to coraz bardziej widoczna „konieczność opracowania i wprowadzenia kompleksowej strategii przemysłowej w dziedzinie technologii zeroemisyjnych”. Nie można wysokich technologii i związanych z nią dogodności, ale też niekorzystnego wpływu na otoczenie, stawiać poza obszarem ochrony środowiska naturalnego. Poza tym eksperci wskazywali, że dla wzrostu rynku elektromobilności w Unii Europejskiej same regulacje i wymagania w zakresie ograniczenia emisyjności nowych pojazdów to za mało. Potrzebne jest choćby przyspieszenie w budowie ogólnodostępnej infrastruktury ładowania. Tym bardziej, że polski sektor motoryzacyjne uznawany jest za jeden z filarów gospodarki.