Konferencja dotycząca postępowań o awans naukowy odbyła się w poniedziałek (3 lipca br.) w Politechnice Koszalińskiej. Szczegóły dotyczące procedur związanych z awansem wyjaśniali przedstawiciele Rady Doskonałości Naukowej (RDN) – organu państwowego, którego zadaniem jest działanie na rzecz rozwoju kadry naukowej.
Konferencja pt. "Postepowania awansowe w świetle dotychczasowych doświadczeń. Praktyka organów I i II instancji” była adresowana do naukowców, ale także do osób odpowiedzialnych za przeprowadzenie awansów naukowych (przedstawicieli władz uczelni, dziekanów wydziałów). Wydarzenie można było śledzić również w trybie online, dzięki transmisji na kanale FB Politechniki Koszalińskiej.
Tematyka spotkania koncentrowała się wokół procedur w postępowaniach w sprawie nadania stopnia doktora, doktora habilitowanego i tytułu profesora. W trakcie wydarzenia wyjaśniono szczegóły dotyczące zmian w przepisach regulujących te kwestie.
Praktykę dotyczącą awansów naukowych przedstawił przewodniczący Rady Doskonałości Naukowej, prof. dr hab. Grzegorz Węgrzyn. Przewodniczący RDN omówił procedurę i kryteria związane z nadaniem tytułu naukowego profesora. Odrębnie przedstawił natomiast wymagania związane z nadaniem stopnia doktora i doktora habilitowanego.
O najczęstszych przyczynach odwołań w postępowaniach awansowych oraz o tym, jakie są podstawy do uchylenia decyzji organów nadających stopnie naukowe, mówił prof. dr hab. Bronisław Sitek, sekretarz Rady Doskonałości Naukowej. Jak zaznaczył, do zarzutów podnoszonych w kierowanych do RDN odwołaniach od decyzji odmawiających nadania stopnia doktora lub doktora habilitowanego należą m.in.: brak uzasadnienia lub niewłaściwe uzasadnienie decyzji podjętej przez organ I instancji; przyjęcie przez recenzenta oceny spełniania przez osoby ubiegające się o nadanie stopnia naukowego innych przesłanek niż te, które powinny być stosowane zgodnie z obowiązującymi przepisami; przyjęcie przez podmioty doktoryzujące lub podmioty habilitujące przepisów wewnętrznych, które są niezgodne z przepisami; udział w postępowaniu osób, które powinny być z niego wyłączone; uchybienia dotyczące terminów załatwienia spraw; niewłaściwy tryb podejmowania rozstrzygnięcia sprawy itp.
Praktykę prawną dotyczącą procedur związanych z postępowaniem o awans naukowy przedstawił Artur Woźniak, kierownik Działu Prawnego i Rozwoju Kadr Naukowych Biura Rady Doskonałości Naukowej. Ten prelegent przybliżył także zapisy uchwalonej w styczniu ustawy nowelizującej ustawę Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
Po wykładach był czas na zadawanie pytań. Uczestnicy pytali m.in. o to, jakie kryteria musi spełnić recenzja w postępowaniu habilitacyjnym i w postępowaniu o nadanie tytułu profesora, a także o to, w jakim trybie dokonuje się wyboru recenzentów. Pytano o to, czy członkiem komisji do przeprowadzenia procedury związanej z nadaniem stopnia doktora może być osoba spoza uczelni (okazuje się, że w niektórych sytuacjach udział takich osób w pracach komisji jest wręcz pożądany). Przedstawiciele RDN wyjaśnili także, jaki rodzaj publikacji i osiągnięć naukowych może być uwzględniany w trakcie procedury habilitacyjnej.
Zdjecia: Adam Paczkowski/Politechnika Koszalińska