W jaki sposób zaplanować misję, transportujących towary, bezzałogowych statków powietrznych, by mimo grożących zakłóceń (warunki pogodowe) zrealizowały swoje zadanie? Z takim problemem naukowym zmierzył się doktorant naszej uczelni, mgr inż. Grzegorz Radzki. W czwartek (25 sierpnia br.) na Wydziale Elektroniki i Informatyki odbyła się publiczna obrona jego rozprawy doktorskiej.
Młody naukowiec jest absolwentem kierunku Elektronika i Informatyki na naszej uczelni. Już w czasie studiów był aktywny naukowo (został m.in. przewodniczącym reaktywowanego Koła Pasjonatów Elektroniki), a jego praca magisterska została wyróżniona w konkursie na najlepszą pracę dyplomową zorganizowanego przez koszaliński oddział Polskiego Towarzystwa Zarządzania Produkcją. Obecnie pracuje jako inżynier projektu w słupskiej placówce koncernu zajmującego się rozwojem oprogramowania dla światowej klasy maszyn pomiarowych.
Obrona przygotowanej przez niego rozprawy odbyła się przed komisją doktorską dyscypliny Informatyka Techniczna i Telekomunikacja, pod kierownictwem jej przewodniczącego, dziekana Wydziału Elektroniki i Informatyki, prof. dr. hab. inż. Krzysztofa Rokosza.
Tytuł rozprawy doktorskiej brzmi: „Metoda planowania misji bezzałogowych statków powietrznych odpornych na zmienne warunki pogodowe”. Promotorem był dr hab. inż. Grzegorz Bocewicz, prof. PK.
Doktorant zajął się badaniami dotyczącymi planowania misji transportowych floty dronów. Chodzi o takie bezzałogowe statki powietrzne, które na duże odległości są w stanie transportować ładunki o ciężarze sięgającym nawet 100 kilogramów. Impulsem do rozważań były doświadczenia firm, które wykorzystują drony do transportu towarów do morskich farm wiatrowych.
Organizacja tego typu misji powinna uwzględniać potrzeby odbiorców. Powinna także wziąć pod uwagę zakłócenia pogodowe (np. silny wiatr), które mogą spowodować przedwczesne wyczerpanie się baterii dronu.
- Problem, z którym zmierzył się doktorant polegał na odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób zaplanować misję transportową dronów, by mimo możliwych zakłóceń – niekorzystnych warunków pogodowych - zlecone ładunki zostały dostarczone do odbiorców – wyjaśnia promotor prof. Grzegorz Bocewicz.
Autor rozprawy opracował matematyczny model, który pozwala uwzględnić zmiany warunków pogodowych i wypracować odpowiednią reakcję (np. zmienić marszrutę dronu, by dostosować ją do aktualnej pogody albo wskazać inną lokalizację transportu).
Opracowana na tej podstawie metoda może mieć szerokie zastosowanie praktyczne. Doktorant już w swojej pracy rozważał przykłady związane z realizację misji ratowniczych (powodzie, trzęsienia ziemi). Podczas publicznej obrony wskazywano, że metoda może mieć także m.in. zastosowanie militarne.
Dorobek naukowy mgr. inż. Grzegorza Radzkiego obejmuje 15 pozycji wydanych w polsko- i angielskojęzycznych czasopismach naukowych. Młody naukowiec jest współautorem 5 prac opublikowanych w czasopismach indeksowanych w JCR. Brał udział w 9 krajowych i międzynarodowych konferencjach naukowych.
Przygotowaną przez niego rozprawę pozytywnie ocenili recenzenci: prof. dr hab. inż. Antoni Wiliński z Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku, prof. dr hab. Wojciech Bożejko z Politechniki Wrocławskiej i dr hab. inż. Paweł Sitek, profesor Politechniki Świętokrzyskiej.
Uczestniczący w obronie goście pytali m.in. o możliwości wykorzystania opracowanej metody, ale też o szanse na rozszerzenie zakresu badań w przyszłości.
Podczas czwartkowej publicznej obrony rozprawę zaaprobowała komisja doktorska. Ostateczna decyzja dotycząca nadania stopnia doktora zostanie podjęta podczas posiedzenia Senatu Politechniki Koszalińskiej.
Zdjęcia: Adam Paczkowski/Politechnika Koszalińska