Aplikację wspierającą proces planowania załadunku będą poznawać przez najbliższy semestr studenci drugiego roku kierunku Logistyka na Wydziale Nauk Ekonomicznych. Nowoczesne narzędzie informatyczne lepiej przygotuje ich do przyszłej pracy zawodowej.
Studenci korzystają z programu podczas zajęć z przedmiotu Systemy informatyczne w transporcie i spedycji.
Mowa o popularnym w branży oprogramowaniu przygotowanym przez firmę Goodloading. To popularna aplikacja wspierająca proces planowania załadunku. Planista dodaje pojazd i ładunki, a program optymalnie je rozkłada. Gotowy projekt jest widoczny na wizualizacji 3D, na której można ręcznie dostosować ułożenie ładunków. W podsumowaniu załadunku znajdują się wszystkie niezbędne informacje dla planisty, w tym liczba załadowanych ładunków wraz z ciężarem, wolna i zajęta przestrzeń w metrach kwadratowych, objętość załadunku oraz metry ładunkowe (LDM).
Aplikacja ma wiele funkcji, takich jak możliwość sprawdzania nacisku na osie, załadunek na kilka naczep jednocześnie, czy rekomendowanie mniejszego pojazdu, który pomieści dany ładunek. Gotowy projekt można zapisać i przesłać osobie odpowiedzialnej za załadunek w formie linku lub pliku PDF.
Jak podkreśla prowadzący zajęcia dr hab. inż. Norbert Chamier-Gliszczyński, prof. PK dzięki pracy z programem studenci uczą się efektywnego planowania załadunku. Poznają jedno z wielu narzędzi, które usprawniają pracę w logistyce i spedycji.
– Jednym z problemów, z którymi na co dzień mierzą się pracownicy tej branży jest to, jak rozmieścić paletowe jednostki ładunkowe w naczepie czy kontenerze – wyjaśnia prof. Norbert Chamier-Gliszczyński. – Aplikacja pozwala to zaplanować w optymalny sposób. Można na przykład ustalić, które ładunki będą w trasie przekazywane odbiorcom w pierwszej kolejności i tak je umieścić, żeby rozładunek wymagał jak najmniej czasu i wysiłku.
Planowanie załadunku stanowi wygodę dla planisty, który zamiast rysować projekt na kartce i wykonywać obliczenia w kalkulatorze, może szybko przygotować kompletny plan w aplikacji. To pozwala zaoszczędzać czas. A dzięki efektywnemu wykorzystaniu dostępnej powierzchni, daje możliwość lepszego zarządzania miejscem.
Praca z aplikacją podczas zajęć zwiększy ich praktyczny wymiar. Jak podkreśla prof. Norbert Chamier-Gliszczyński, studenci będą dzięki temu lepiej przygotowani do przyszłej pracy.
Zdjęcia: Adam Paczkowski/Politechnika Koszalińska