
„Laboratoria przyszłości w edukacji w kontekście proksemiki” to nowa książka autorstwa prorektora ds. studenckich Politechniki Koszalińskiej, dr. hab. inż. Tomasza Królikowskiego, prof. PK i dr. Kazimierza Mikulskiego z Kuratorium Oświaty i Wychowania w Bydgoszczy.
Publikacja przybliża zmiany technologiczne, które od kilku lat zachodzą w edukacji. Chodzi o wsparcie szkół podstawowych w pozyskiwaniu przez uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM. Nazwa STEAM to akronim stworzony z pierwszych liter angielskich słów: Science, Technology, Engineering, Arts i Maths.
Autorzy przypominają założenia rządowego programu „Laboratoria Przyszłości”, którego celem było budowanie kompetencji kreatywnych i technicznych wśród uczniów. Otrzymane w ramach programu środki szkoły przeznaczyły na zakup wyposażenia technicznego niezbędnego do tak założonego rozwoju dzieci i młodzieży (drukarki 3D, okulary VR dla edukacji i stacje lutownicze). Autorzy zaznaczają, że zastosowanie nowych narzędzi stanowiło ważny krok w stronę wzmocnienia i uatrakcyjnienia dotychczasowego procesu zdobywania przez uczniów szkół podstawowych wiedzy i praktycznych umiejętności matematycznych oraz w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii. Ważne stały się także umiejętności pracy zespołowej, dobrej organizacji i dbania o porządek na stanowisku pracy, radzenia sobie w życiu codziennym. W publikacji omówiono wyniki badań dotyczących efektów realizowanego przez szkoły programu rządowego „Laboratoria Przyszłości” w kontekście proksemiki. Badania przeprowadzono w placówkach szkolnych zaangażowanych w realizację programu.
Książka ukazała się nakładem Wydawnictwa Uczelnianego Wyższej Szkoły Gospodarki w Bydgoszczy. Projekt jest dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Edukacji i Nauki w ramach Programu „Doskonała Nauka II”.