Politechnika Koszalińska została wykonawcą systemu ułatwiającego uczniom szkół podstawowych naukę matematyki oraz przedmiotów ścisłych. Nasi naukowcy stworzą projekt urządzenia na wzór słuchawek z przewodnictwem kostnym. Realizacją, zajmie się Centrum Druku 3D Wydziału Mechanicznego Politechniki Koszalińskiej. W środę (1 grudnia br.) w naszej uczelni odbyła się wizyta przedstawicieli szczecińskiej firmy Future Genius odpowiedzialnej za projekt. W spotkaniu uczestniczyli: rektor Politechniki Koszalińskiej, dr hab. Danuta Zawadzka, prof. PK, prorektor ds. studenckich, dr hab. inż. Tomasz Królikowski, prof. PK, a także przedstawiciele szczecińskiej firmy: jej prezes Piotr Garbarek i członek zarządu Artur Skiba.
Projekt polega na stworzeniu przyjaznej i prostej metody nauki zdalnej przedmiotów ścisłych. System będą tworzyć oprogramowanie oraz specjalistyczne słuchawki. Nauka będzie opierała się na odpowiednim modelowaniu informacji, które uczeń będzie słyszał w słuchawkach oraz widział na monitorze komputera, tabletu czy smartfona. – Zajmiemy się opracowaniem projektu i przygotowaniem konstrukcji słuchawek – wyjaśnia prof. Tomasz Królikowski, który pełni też funkcję dyrektora Centrum Druku 3D. – Na początku wydrukujemy prototyp niezbędny do dalszych badań. Musimy ocenić również, jak będą się zachowywały poszczególne materiały, jaką będą miały wytrzymałość, jak wpłyną na korzystanie z urządzania.
Technologia, która zostanie wykorzystana do stworzenia systemu, pozwoli na to, by cały proces nauki był dopasowany do możliwości ucznia. - System będzie zaprojektowany tak, by uczeń mógł rozwiązywać zadania matematyczne online pod nadzorem systemu opartego o algorytmy AI – tłumaczy Artur Skiba z firmy Future Genius. – W momencie, gdy uczeń popełni błąd, system od razu przeniesie go do części materiału, którą powinien powtórzyć. Ponadto projekt został oparty na modalności sensorycznej oraz pamięci roboczej. - Takie podejście pozwoli na dostosowanie materiału do potrzeb ucznia. Informacje będą przekazywane w odpowiednim tempie, aktywowane będą przy tym zmysły słuchu i wzroku, co ma ułatwić dzieciom zapamiętywanie – dodaje.
System jest odpowiedzią na potrzebę indywidualnej pomocy uczniom w nauce matematyki i przedmiotów ścisłych, która nie będzie ograniczona wysokimi kosztami. – Realizację projektu poprzedziła faza analizy rynku, przeprowadziliśmy ankietyzację wśród 100 uczniów szkoły podstawowej. Te badania pokazały, jak duża jest potrzeba korepetycji z matematyki i jak wielu rodziców po prostu na to nie stać. Nasz projekt pozwoli spełnić te potrzeby tak by proces nauki będzie dopasowany do możliwości ucznia – zaznaczył Piotr Garbarek prezes firmy Future Genius.
Realizacja projektu ma się rozpocząć w pierwszej połowie 2022 roku. Do szkół urządzenia trafią w nowym roku szkolnym, na początek do Szkoły Podstawowej numer 11 w Szczecinie. Projekt jest współfinasowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014-2020.
fot. Adam Paczkowski / Politechnika Koszalińska