Naukowcy z Wydziału Inżynierii Lądowej, Środowiska i Geodezji Politechniki Koszalińskiej pracują nad możliwością projektowania płyt fundamentowych, w których wykorzystywane byłyby włókna stalowe ze zużytych opon samochodowych. Jeśli badania zakończą się pomyślnie, już za kilka miesięcy jedna z gdańskich firm rozpocznie projektowanie i produkcję takich płyt.
W Polsce co roku przybywa około 250 tysięcy ton zużytych opon samochodowych. Recyklingowi poddaje się tylko około 30 procent surowca odpadowego. Zawarte w oponach włókna stalowe (kord) w najlepszym razie traktowane są zresztą jako surowiec o wartości złomu.
Tymczasem naukowcy z naszej uczelni od kilku lat prowadzą badania dotyczące możliwości wytwarzania materiałów budowlanych z udziałem surowców odpadowych (zużytego szkła, porcelany, metalu). Badania dotyczą nie tylko samej technologii produkcji, ale także cech konstrukcyjnych i wytrzymałościowych tak uzyskanego materiału (odporności termicznej, czy wytrzymałości na rozciąganie i ściskanie).
- Wyniki badań są pomyślne. Powstają na ten temat publikacje – podkreśla dr hab. inż. Jacek Domski, prof. PK, kierownik Katedry Budownictwa i Materiałów Budowlanych Wydziału Inżynierii Lądowej, Środowiska i Geodezji Politechniki Koszalińskiej. Dodaje, że jest szansa na komercjalizację wyników badań. - Cieszymy się, że są firmy zainteresowane praktycznym wykorzystaniem rezultatów naukowych analiz.
Od niedawna profesor Jacek Domski kieruje pracami badawczymi realizowanymi na zlecenie firmy Parati z Gdańska. Dotyczą one możliwości produkcji płyt fundamentowych z wykorzystaniem włókien stalowych (kord) pozyskanych ze zużytych opon samochodowych. Firma Parati od ponad 10 lat specjalizuje się w projektowaniu i produkcji różnego rodzaju płyt fundamentowych. Większość wyrobów jest wykorzystywana przy budowie domów jednorodzinnych.
- Ceny materiałów budowlanych bardzo ostatnio wzrosły. Sytuacja, która panuje na tym rynku zmotywowała nas więc do poszukiwania alternatywnych sposobów pozyskiwania surowców – wyjaśnia Wojciech Narucki, prezes firmy Parati. – Aspekt ochrony środowiska jest dla nas także bardzo ważny. Jeśli coś można zrobić lepiej, taniej, a przy tym ochronić środowisko, to trzeba to robić!
Od kilku tygodni w Laboratorium Materiałów i Konstrukcji Budowlanych Wydziału Inżynierii Lądowej, Środowiska i Geodezji trwają próby wytrzymałościowe fibrobetonów do wytworzenia których wykorzystano włókna stalowe (kord) ze zużytych opon. Badaniu poddano trzy rodzaje mieszanek: takie, w których 0,5 proc. , a także 1 proc. i 1,5 proc. zastosowanego surowca stanowią włókna stalowe. - Może się wydawać, że jest to śladowa ilość. Jeśli jednak weźmie się pod uwagę, że metr sześcienny płyty fundamentowej może zawierać nawet 90 kilogramów kordu stalowego, uświadomimy sobie, że zużywanego materiału wcale nie jest tak mało – wyjaśnia prof. Jacek Domski. – Wdrożenie tej metody do produkcji może przynieść wymierne oszczędności.
Prace laboratoryjne dotyczą kilku rodzajów badań:
- pomiary wytrzymałości na rozciąganie przy zginaniu (granica proporcjonalności LOP),
- oznaczanie zdolności pochłaniania energii przez próbki płyt zbrojonych włóknami,
- wytrzymałość na ściskanie próbek do badań,
- wytrzymałość na rozciąganie przy rozłupywaniu próbek do badań,
- gęstość betonu,
- wyznaczanie siecznego modułu sprężystości przy ściskaniu.
Ostatecznym efektem ww. prac będzie zaproponowanie metodyki projektowania płyt fibrobetonowych wytworzonych na bazie kordu stalowego z opon samochodowych. - Mamy nadzieję, że już za kilka miesięcy będziemy mogli rozpocząć projektowanie płyt zgodnie z metodyką zaproponowaną przez naukowców z uczelni – tłumaczy Jacek Zawadzki, członek zarządu Parati sp. z o o. – I wiemy, że na tym nasza współpraca z Politechniką Koszalińską się nie skończy.
Realizowane obecnie na Politechnice Koszalińskiej prace badawcze odbywają się w ramach projektu „Zbrojenie rozproszone akumulacyjnej płyty fundamentowej na bazie włókien stalowych (kord), pozyskanych metodą recyklingu ze zużytych opon samochodowych” na potrzeby Parati Sp. z o.o. realizowany w projekcie „μGranty B+R dla przedsiębiorstw” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020, Osi Priorytetowej 01. Komercjalizacja wiedzy, Działania 01.01. Ekspansja przez innowacje, Poddziałania 01.01.01. Ekspansja przez innowacje – wsparcie dotacyjne, w latach 2022-2023.
Zdjęcia: Adam Paczkowski/Politechnika Koszalińska