Pedagogika jest interdyscyplinarnym kierunkiem kształcenia, cieszącym się dużą popularnością, łączącym wiedzę z wielu obszarów nauk społecznych i humanistycznych (psychologia, filozofia, etyka, antropologia kulturowa, socjologia edukacji i inne). Absolwenci kierunku Pedagogika dysponują podstawową wiedzą pedagogiczną, historyczno-filozoficzną, społeczno-kulturową, biologiczną i psychologiczną stanowiącą teoretyczne podstawy działalności edukacyjnej, w obszarze kształcenia, wychowania, opieki, terapii, rozwoju i samokształtowania w ciągu całego życia. Studenci Pedagogiki nabywają umiejętności samodzielnego zdobywania fachowej wiedzy i posługiwania się nią w celu opisywania, analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych. Rozwijają umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafią profesjonalnie porozumiewać się z różnymi podmiotami procesów oświatowo-wychowawczych, planując, realizując i ewaluując podejmowane (indywidualnie i zespołowo) działania pedagogiczne. Znają i potrafią posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności. Absolwenci kierunku Pedagogika potrafią dokonać samooceny poziomu swojej wiedzy, umiejętności i kompetencji pedagogicznych, rozumieją potrzebę i potrafią wyznaczyć kierunki całożyciowego, wielowymiarowego rozwoju w obszarze zawodowym i osobistym. Dostrzegają i formułują problemy moralne i dylematy etyczne związane z pracą własną, tak w wymiarze działań praktycznych, jak i badawczych. Potrafią refleksyjnie odnieść się do znaczenia nauk pedagogicznych i wartości podejmowania profesjonalnych działań pedagogicznych.
STUDIA I STOPIA KIERUNEK PEDAGOGIKA PROFIL PRAKTYCZNY – OD ROKU AKADEMICKIEGO 2025/2026
Absolwenci studiów I stopnia na kierunku Pedagogika uzyskują uprawnienia zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela Dz. U. z 2021 r. poz. 1450 ze zm., w zakresie efektów uczenia się i są uprawnieni do kontynuowania studiów drugiego stopnia przygotowujących do wykonywania zawodu nauczyciela w placówkach oświatowych. Studia na kierunku Pedagogika mają profil praktyczny i zgodnie z wymaganiami, kształcenie teoretyczne uzupełnione jest obszernym programem praktyk zawodowych/pedagogicznych w wymiarze sześciu miesięcy (960 godzin dydaktycznych), w tym 320 godzin w placówkach oświatowych i 640 godzin zgodnie ze studiowaną specjalnością.
SPECJALNOŚCI:
- Pedagogika resocjalizacyjna z elementami kryminologii
- Terapia pedagogiczna (pedagogika korekcyjna)
- Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza z profilaktyką społeczną
PROGRAM STUDIÓW I STOPNIA
Obwieszczenie Rektora Politechniki Koszalińskiej Nr 12/2025 z dnia 5 maja 2025 r.
Program_Pedagogika_I_od_2025_26_15.04_RJK__z_harmonogramem.pdf
FILM PROMOCYJNY
https://www.youtube.com/watch?v=-KgF1KRMSC8
STUDIA II STOPIA KIERUNEK PEDAGOGIKA PROFIL PRAKTYCZNY – OD ROKU AKADEMICKIEGO 2025/2026
Absolwent ma kwalifikacje w zakresie przygotowania pedagogicznego (Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela - Dz.U.2024.453 t.j.). Studia na kierunku Pedagogika mają profil praktyczny i zgodnie z wymaganiami, kształcenie teoretyczne uzupełnione jest obszernym programem praktyk zawodowych/pedagogicznych w wymiarze trzech miesięcy (480 godzin dydaktycznych co odpowiada 360 godzin zegarowych), w tym 160 godzin w placówkach oświatowych i 320 godzin zgodnie ze studiowaną specjalnością. Absolwenci studiów na kierunku Pedagogika II stopnia uzyskują uprawnienia do wykonywania zawodu nauczyciela pod warunkiem ukończenia studiów pierwszego stopnia zgodnie ze standardami kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela Dz. U. z 2021 r. poz. 1450 ze zm.) Są przygotowani do podjęcia pracy zawodowej oraz do kontynuacji nauki na studiach trzeciego stopnia i studiach podyplomowych.
SPECJALNOŚCI:
- Terapia pedagogiczna (pedagogika korekcyjna) z arteterapią
- Pedagogika resocjalizacyjna z socjoterapią
- Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza z terapią zajęciową
- Pedagogika i animacja kultury
PROGRAM STUDIÓW II STOPNIA
Obwieszczenie Rektora Politechniki Koszalińskiej Nr 13/2025 z dnia 5 maja 2025 r.
Program_Pedagogika_II_od_2025_26_15.04_RJK_z_harmonogramem.pdf
FILM PROMOCYJNY
https://www.youtube.com/watch?v=-KgF1KRMSC8
Oferowane specjalności na studiach I i II stopnia (szczegółowy opis specjalności znajduje sie w programach studiów) od lat cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem, gdyż odpowiadają na rzeczywiste potrzeby rynku pracy. Ich atrakcyjność wynika również z wysokiego poziomu kształcenia, realizowanego przez doświadczonych nauczycieli akademickich oraz praktyków z placówek oświatowo-wychowawczych, resocjalizacyjnych i rehabilitacyjno-terapeutycznych. Katedra Pedagogiki i Studiów Edukacyjnych dysponuje nowoczesną bazą dydaktyczną – salami wykładowymi i ćwiczeniowymi, specjalistycznymi laboratoriami oraz pracowniami – co zapewnia wysoki standard nauczania, także studentom z niepełnosprawnościami. Atutem kierunku Pedagogika jest szeroka współpraca z placówkami oświatowymi, opiekuńczo-wychowawczymi, resocjalizacyjnymi, socjoterapeutycznymi, rehabilitacyjno-terapeutycznymi oraz z instytucjami społecznymi, takimi jak fundacje i organizacje pozarządowe. Dzięki tej współpracy studenci zdobywają praktyczne przygotowanie do zawodu. Praktyki zawodowe realizowane są na podstawie zawartych umów i porozumień. Tak rozwinięta działalność sprzyja skutecznemu odnajdywaniu się absolwentów na rynku pracy, zwłaszcza w regionie Pomorza Środkowego. Katedra od wielu lat aktywnie uczestniczy w wydarzeniach naukowych, edukacyjnych i społecznych, organizując spotkania szkoleniowe, dni otwarte, prelekcje, warsztaty, pokazy oraz ćwiczenia laboratoryjne. Regularnie inicjuje także konferencje naukowe i dydaktyczne, promujące nowoczesne podejścia w pedagogice i edukacji. Studenci mają możliwość angażowania się w działalność kół naukowych, które sprzyjają rozwijaniu zainteresowań, prowadzeniu badań, realizacji projektów oraz organizacji wydarzeń edukacyjnych i społecznych. Koła te stanowią przestrzeń do aktywności naukowej oraz współpracy między studentami a kadrą akademicką. Katedra oferuje studentom szerokie możliwości rozwoju – nie tylko w obszarze edukacyjnym, lecz także w działalności badawczo-dydaktycznej, wolontariackiej i społecznej – przygotowując ich do aktywnej i odpowiedzialnej pracy zawodowej.