
Współczesna nauka wymaga nie tylko wiedzy merytorycznej, ale także umiejętności efektywnego przeszukiwania i analizy literatury naukowej. W odpowiedzi na te potrzeby Szkoła Doktorska Politechniki Koszalińskiej zorganizowała 3 lutego szkolenie poświęcone mapowaniu nauki przy użyciu programu VOSviewer oraz zastosowaniu sztucznej inteligencji w pracy naukowej. Wydarzenie skierowane było do doktorantów i naukowców, którzy chcą usprawnić proces przeglądu literatury i lepiej zrozumieć powiązania między różnymi obszarami badań.
Szkolenie prowadził dr Przemysław Tomczyk, doktor nauk ekonomicznych i adiunkt w Katedrze Marketingu Akademii Leona Koźmińskiego. Specjalizuje się on w mapowaniu nauki oraz wykorzystaniu sztucznej inteligencji w pisarstwie naukowym. Mapowanie nauki to metoda analizy dorobku naukowego, która pozwala wizualizować powiązania między autorami, pojęciami i tematami badawczymi. Uczestnicy szkolenia dowiedzieli się, jak dzięki programowi VOSviewer w krótkim czasie analizować nawet setki artykułów naukowych, identyfikować trendy badawcze oraz luki w literaturze. Podczas spotkania omówiono również możliwości wykorzystania sztucznej inteligencji w pracy naukowej. AI może wspierać naukowców na różnych etapach badań – od przeszukiwania literatury i generowania podsumowań po pomoc w redakcji tekstów naukowych i analizie danych. To narzędzie, które coraz częściej pojawia się w środowisku akademickim i pomaga w efektywniejszej pracy badawczej.
Podczas siedmiogodzinnych warsztatów uczestnicy zdobywali praktyczne umiejętności w zakresie:
- Przeglądu literatury i jego rodzajów,
- Obsługi narzędzi do mapowania nauki,
- Przygotowania danych z bazy SCOPUS,
- Formułowania problemu badawczego na podstawie mapy nauki,
- Przeprowadzania analizy bibliometrycznej i tematycznej,
- Możliwości zastosowania sztucznej inteligencji w pracy naukowej,
- Wykorzystania map nauki i AI w publikacjach naukowych.
Szkolenie pozwoliło doktorantom i pracownikom PK zapoznać się z nowoczesnymi narzędziami, które mogą znacząco ułatwić prowadzenie badań i przygotowywanie publikacji oraz znacząco usprawnić ich codzienną pracę naukową. Dzięki zdobytym umiejętnościom mogą teraz efektywniej analizować literaturę, identyfikować trendy badawcze i wykorzystywać sztuczną inteligencję w procesie naukowym.