ERASMUS +
Politechniki Koszalińskiej

Rezultaty Program Erasmus+ w roku akademickim 2019/2020


W roku akademickim 2019/2020 Politechnika Koszalińska realizowała projekt: „Mobilność edukacyjna w sektorze szkolnictwa wyższego między krajami programu” w ramach programu Erasmus+, którego celem była mobilność edukacyjna. Projekt zakładał wyjazdy studentów na studia do uczelni partnerskich, wyjazdy studentów na praktyki do instytucji oraz wyjazdy pracowników do uczelni/instytucji partnerskich w celu prowadzenia zajęć dydaktycznych oraz w celach szkoleniowych. W ramach projektu zrealizowano wszystkie zaplanowane w typy mobilności: SMS, SMP, STA, STT. Osoby biorące udział w mobilności akademickiej to STUDENCI studiów I-go, II-go i III-go stopnia; zarówno kobiety jak i mężczyźni (w tym osoba ze specjalnymi potrzebami) i PRACOWNICY (kobiety i mężczyźni zatrudnieni na różnych stanowiskach: badawczy, badawczo-dydaktyczni, dydaktyczni, administracyjni, posiadający różny stopień naukowy), uczestnicy reprezentują różne kierunki studiów, dziedziny naukowe oraz zróżnicowane stanowiska administracyjne. Udział w projekcie osób ze specjalnymi potrzebami był możliwy dzięki wsparciu udzielonemu w ramach projektu: „Zagraniczna mobilność studentów ze specjalnymi potrzebami. Edycja 3 ” finansowanego ze środków Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, realizowanego przez Politechnikę Koszalińską w roku akademickim 2019/2020.

Zrealizowano łącznie 32 działania: 5 wyjazdów na studia, 1 wyjazd na praktykę, 13 wyjazdów nauczycieli w celu prowadzenia zajęć dydaktycznych, 13 wyjazdów w celach szkoleniowych. Mobilność realizowana była przez studentów i pracowników następujących wydziałów Politechniki Koszalińskiej: Wydział Architektury i Wzornictwa, Wydział Mechaniczny, Wydział Technologii i Edukacji, Wydział Nauk Ekonomicznych, Wydział Inżynierii Lądowej, Środowiska i Geodezji, Wydział Humanistyczny. Pracownicy realizowali zajęcia dydaktyczne w zakresach tematycznych: rolnictwo, architektura wnętrz, literatura i językoznawstwo, ekonomia, biznes i administracja, finanse i bankowość, statystyka. Uczestnikami zajęć byli studenci pierwszego, drugiego i trzeciego stopnia studiów (łącznie około 200 studentów). Wyjazdy szkoleniowe pracowników realizowane były w następujących zakresach tematycznych: fotogrametria i teledetekcja, technologia żywności, rolnictwo, mechatronika, nauka o języku. Kraje wymiany: Niemcy, Republika Czeska, Hiszpania, Finlandia, Portugalia, Słowacja, Cypr, Turcja. Instytucje partnerskie biorące udział w projekcie: uczelnie partnerskie z krajów UE, laboratoria uniwersyteckie, szkoła językowa a także światowy lider w rozwoju i produkcji innowacyjnych systemów siedzeń do pojazdów użytkowych i sprężyn technicznych. Politechnika Koszalińska gościła również zagranicznych studentów i pracowników w ramach podpisanych umów instytucjonalnych. Przyjeżdżającym zapewniono wsparcie organizacyjne, administracyjne oraz integrację z lokalnym środowiskiem.

Zrealizowane wyjazdy przyczyniły się do nabycia nowych kompetencji zawodowych oraz językowych, umożliwiły zbudowanie pozytywnych relacji międzykulturowych i nawiązanie nowych kontaktów o charakterze naukowo-dydaktycznym. Doświadczenie zdobyte przez pracowników przyczyniło się do podjęcia współpracy z naukowcami i uczelniami nienależącymi do UE, złożenia wniosku i otrzymania dofinansowania w ramach programu Erasmus + Akcja KA107, złożenia wspólnego projektu z partnerami programu Erasmus w ramach Akcji KA 203, nawiązania kontaktów prowadzących do złożenia wniosku w ramach programu Ulama oraz realizacji projektów w ramach innych programów finansowanych z funduszy międzynarodowych i krajowych (CEEPUS), jak również zaowocowało wspólnymi międzynarodowymi publikacjami naukowymi.

Realizacja mobilności przyczyniła się również do zorganizowania istotnych dla PK międzynarodowych spotkań naukowych: 8th International Workshop on Surface Engineering and 4th International Workshop on Applied and Sustainable Engineering Ceepus/Erasmus, oraz 4th CECEM (Central European Civil Engineering Meeting w ramach programu Erasmus+ (STA/STT) z uczestnictwem partnerów programu Erasmus+.

Jak pokazują wyniki ankietowania, udział w mobilności przyczynił się do nabycia nie tylko  kompetencji zawodowych i językowych, ale także społecznych i kulturowych. Uczestnicy poprawili swoje umiejętności w zakresie korzystania z narzędzi i technik informacyjnych i komunikacyjnych.

Studenci potwierdzają wzrost kompetencji w zakresie planowania i organizowania procesu nauki oraz kreatywności. 100% studentów nauczyło się znajdować rozwiązania w trudnych lub nietypowych sytuacjach, potwierdziło udoskonalenie umiejętności dotyczących kierunku studiów oraz poprawę adaptacji do nowych sytuacji.  Pracownicy potwierdzają, iż poza kompetencjami językowymi zwiększyli kompetencje organizacyjne oraz nabyli praktyczne umiejętności mające znaczenie dla obecnej pracy i rozwoju zawodowego. 100 % pracowników potwierdziło, iż skorzystało z dobrych praktyk poznanych za granicą, wzmocniło, poszerzyło lub nawiązało kontakty zawodowe  oraz  zwiększyło satysfakcję pracy.

Uczestnicy mobilności – zarówno wyjeżdżający jak i przyjeżdżający potwierdzają satysfakcję i zadowolenie ze zrealizowanych działań.   

Udział w projekcie osób ze specjalnymi potrzebami był możliwy dzięki wsparciu udzielonemu w ramach projektu: „Zagraniczna mobilność studentów ze specjalnymi potrzebami. Edycja 3 ” finansowanego ze środków Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, realizowanego przez Politechnikę Koszalińską w roku akademickim 2019/2020.

Efekty osiągnięte przez uczestników mobilności. 

  1. Kompetencje

 Kompetencje nabyte przez studentów:

 

% studentów, którzy zgłosili przyrost kompetencji

Kompetencje

1.1. SMS - Mobilność studentów w celu studiowania (wyjazdy)

1.2. SMP - Mobilność studentów w celu odbycia praktyki (wyjazdy)

dostrzegać wartość innych kultur

100%

0%

korzystać z internetu, mediów społecznościowych i komputerów, np. w celach związanych z nauką, pracą lub osobistych

80%

0%

myśleć logicznie i wyciągać wnioski (zdolności analityczne)

40%

100%

planować i organizować zadania i czynności

80%

100%

rozwinąć pomysł i wcielić go w życie

80%

0%

współpracować w grupie

40%

100%

wyrażać siebie w sposób kreatywny

80%

100%

zaplanować i przeprowadzić samodzielnie proces nauki

80%

100%

znajdować rozwiązania w trudnych lub nietypowych sytuacjach (zdolności rozwiązywania problemów)

100%

100%

 

% studentów, którzy zgłosili przyrost kompetencji

Kompetencje

1.1. SMS - Mobilność studentów w celu studiowania (wyjazdy)

1.2. SMP - Mobilność studentów w celu odbycia praktyki (wyjazdy)

Bardziej interesuję się sprawami Europy

60%

0%

Czuję się bardziej Europejczykiem/Europejką

80%

0%

Jestem bardziej ciekawy/a i otwarty/a na nowe wyzwania

80%

0%

Jestem bardziej pewny/a siebie i przekonany/a o swoich umiejętnościach

80%

100%

Jestem bardziej tolerancyjny/a w stosunku do innych osób i zachowań

40%

0%

Jestem bardziej zainteresowany/a codziennymi wydarzeniami na świecie

80%

0%

Jestem bardziej świadomy/a takich koncepcji społecznych i politycznych jak demokracja, sprawiedliwość, równość, obywatelstwo, prawa człowieka

80%

0%

Lepiej podejmuję decyzje

40%

0%

Lepiej znam swoje mocne i słabe strony

100%

0%

Planuję aktywniej angażować się w życie społeczne i polityczne w moim środowisku

40%

0%

Potrafię myśleć i analizować informacje w sposób krytyczny

60%

100%

Potrafię się lepiej adaptować i odnajdywać w nowych sytuacjach

100%

100%

Potrafię współpracować z osobami z innych środowisk i kultur

80%

100%

Udoskonaliłem/am umiejętności dotyczące mojego kierunku studiów

100%

100%

 

Kompetencje nabyte przez pracowników:

 

% pracowników, którzy zgłosili przyrost kompetencji

Kompetencje

2.1. STA - Mobilność pracowników w celu prowadzenia zajęć dydaktycznych (wyjazdy)

2.2. STT - Mobilność pracowników w celach szkoleniowych (wyjazdy)

Mogłem/am poznać i rozwinąć nowe, innowacyjne metody praktycznego nauczania

50%

80%

Nabyłem/am właściwych dla sektora szkolnictwa wyższego lub praktycznych umiejętności mających znaczenie dla mojej obecnej pracy i rozwoju zawodowego

80%

60%

Nawiązałem/am współpracę z podmiotami na rynku pracy

66.67%

100%

Nawiązałem/am współpracę z podmiotami społeczeństwa obywatelskiego

60%

66.67%

Podniosłem/am własne umiejętności językowe w zakresie języka obcego

83.33%

85.71%

Poprawiłem/am moje umiejętności w zakresie korzystania z narzędzi i technologii informacyjnych i komunikacyjnych (np. komputer, internet, wirtualne platformy współpracy, oprogramowanie, urządzenia ICT itp.)

60%

25%

Skorzystałem/am z dobrych praktyk poznanych za granicą

100%

100%

Wzmocniłem/am lub poszerzyłem/am kontakty w ramach mojej sieci kontaktów zawodowych lub nawiązałem/am nowe kontakty

100%

100%

Wzmocniłem/am współpracę z instytucją/organizacją partnerską

100%

50%

Wzrosły moje społeczne, językowe i/lub kulturowe kompetencje

100%

71.43%

Zwiększyłem/am moje kompetencje organizacyjne/w zakresie zarządzania

100%

75%

Zwiększyłem/am moje szanse zatrudnienia i kariery zawodowej

50%

57.14%

Zwiększyłem/am swoją satysfakcję z pracy

100%

100%

 

2. Ogólna satysfakcja uczestników (wyjeżdżających i przyjeżdżających)

Typ działania

Liczba studentów, którzy złożyli raport uczestnika

% studentów, którzy byli bardzo zadowoleni lub raczej zadowoleni ogólnie z mobilności

2.1. Mobilność studentów w celu studiowania (wyjazdy)

5

80.00%

2.2. Mobilność studentów w celu odbycia praktyki (wyjazdy)

1

100.00%

2.3. Łącznie

6

83.33%

 

Typ działania

Liczba studentów, którzy złożyli raport uczestnika

% studentów, którzy byli bardzo zadowoleni lub raczej zadowoleni ogólnie z mobilności

2.4. Mobilność studentów w celu studiowania (przyjazdy)

21

76.19%

 

 

Typ działania

Liczba pracowników, którzy złożyli indywidualny raport uczestnika mobilności

% pracowników, którzy byli bardzo zadowoleni lub raczej zadowoleni ogólnie z mobilności

2.5. Mobilność pracowników w celu prowadzenia zajęć dydaktycznych (wyjazdy)

6

100.00%

2.6. Mobilność pracowników w celach szkoleniowych (wyjazdy)

8

100.00%

2.7. Łącznie (wyjazdy)

14

100.00%

 

Typ działania

Liczba pracowników, którzy złożyli indywidualny raport uczestnika mobilności

% pracowników, którzy byli bardzo zadowoleni lub raczej zadowoleni ogólnie z mobilności

2.8. mobilność pracowników - prowadzenie zajęć (przyjazdy)

2

100.00%

2.9. Mobilność pracowników w celach szkoleniowych (przyjazdy)

0

0.00%

2.10 Łącznie (przyjazdy)

2

100.00%