Wydział Architektury i Wzornictwa
Politechniki Koszalińskiej

dr hab. Anna Szklińska prof. PK

Prodziekan ds. Kształcenia WAiW PK, profesor w Katedrze Sztuk Plastycznych

Przebieg kariery naukowej:

  • 2021  habilitacja, stopień doktora habilitowanego w dziedzinie sztuki, w dyscyplinie artystycznej sztuki plastyczne i konserwacja dzieł sztuki, Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi, tytuł dzieła habilitacyjnego „Tryptyk”
  • 2016  doktorat stopień doktora w dziedzinie sztuk plastycznych, w dyscyplinie artystycznej – sztuki projektowe, Wydział Architektury Wnętrz i Scenografii, Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu, tytuł rozprawy: „O kompletowaniu i kontemplowaniu wobec form pustych”Promotor: dr hab. Katarzyna Podgórska-Glonti, prof. ndzw. UAP
  • 2008  dyplom magisterski stopień magistra sztuki w zakresie wzornictwo przemysłowe, Instytut Wzornictwa, Politechnika Koszalińska, dyplom z wyróżnieniemtemat dyplomu magisterskiego „Przestrzeń dla ubioru – nowe idee w projektowaniu systemów ekspozycyjnych.” Promotor: prof. dr hab. Jacek Ojrzanowski aneks dyplomowy z zakresu rzeźby pod kierunkiem prof. dr hab. Agaty Michowskiej.

Urodzona 1982 roku w Wałczu. Absolwentka Instytutu Wzornictwa Politechniki Koszalińskiej na kierunku Wzornictwo Przemysłowe. Obecnie Dziekan ds. Kształcenia na Wydziale Architektury i Wzornictwa Politechniki Koszalińskiej. Autorka rzeźbiarskich obiektów tekstylnych oraz działań performance z ich udziałem, a także użytkowych form rzeźbiarskich. Pracowała przy projekcie rekonstrukcji rzeźb Katarzyny Kobro.

Pojęcia rzeźby, tkaniny, ubioru i ciała wyznaczają obszary, na styku których Anna Szklińska podejmuje swą aktywność, eksperymentując w materii tkaniny, rozwija koncepcję „form pustych”. Na polu poszerzonych doświadczeń powstają komplementarne zagadnienia: „czwartego wymiaru w rzeźbie” oraz „rekonstrukcji przestrzeni”. Do realizacji projektów używa materiałów o zdecydowanym potencjale przenoszenia treści, najczęściej są to kulturowo i cywilizacyjnie zdegradowane materiały śmieciowe. Do pracy ze studentami włącza doświadczenia wartościujące rolę ciała ludzkiego w procesach kreowania, projektowania, modelowania formy, na poziomie konceptu i warsztatu. Prowadzi zajęcia z zakresu rzeźby, modelowania, kompozycji, projektowania ubioru oraz psychofizjologii widzenia.

Wybrane osiągnięcia naukowo/artystyczne:

Wystawy:

  • 2010 „Viva Indifference!/Wiwat Obojętność!” – Galeria na Pietrze, Koszalin
  • 2016 wystawa doktorska “O kompletowaniu i kontemplowaniu wobec form pustych” – Galeria u Jezuitów, Poznań
  • 2019 „Rekonstrukcja przestrzeni” – Galeria Scena, Koszalin
  • 2019 „Katarzyna Kobro. Problem grawitacji. Sculpture in Space.”, Przestrzeń dla Sztuki S², Warszawa
  • 2019 „ŚLAD-Performance”, Open-call, Galeria ŚLAD, Galeria WY, Fabryka Sztuki, Łódź
  • 2020 „Tryptyk” videoperformance
  • 2023 „Mistrz i Uczeń”, wystawa Wydziału Architektury i Wzornictwa Politechniki Koszalińskiej, Galeria Amfiteatr/Centrum Kultury 105/ Bałtycka Galeria Sztuki, Koszalin, Performance „Muszę iść dalej”

Projekty:

  • 2019 Projekt i wykonanie instalacji do ekspozycji biżuterii dla marki Orska. Seria odlewów dłoni wykonanych z żywicy epoksydowej, gipsu oraz betonu. Współpraca z marką Orska przy realizacji kolekcji „Body”, na poziomie opracowania dwóch serii form negatywowych fragmentów ciała, z których składają się kolekcja oraz towarzysząca pokazowi premierowemu instalacja przestrzenna eksponująca elementy biżuteryjne.
  • 2022 Projekt i wykonanie modułowych ekspozytorów do biżuterii dla marki Orska.

Rekonstrukcje:

  • „Kompozycja przestrzenna 2” 1928/2019, Katarzyna Kobro (1898-1951), blacha polichromowana, 50x50x50 cm, rekonstrukcja
  • „Kompozycja przestrzenna 4” 1929/2019, Katarzyna Kobro (1898-1951),blacha polichromowana, 40x64x40 cm, rekonstrukcja
  • „Kompozycja przestrzenna 7” 1931/2020, Katarzyna Kobro (1898-1951), blacha polichromowana, 64x16x16 cm, rekonstrukcja

Badania:

  • 2018 „Eksperymentalne struktury tekstylne do zastosowania we wzornictwie i architekturze wnętrz.” Kierownik zadania badawczego: dr A. Szklińska.
  • 2019 „Subtelne podziały. Aranżacja przestrzeni integrująca zindywidualizowane artefakty przestrzeni E”, kierownik zadania badawczego: prof. E. Kalinowska-Motkowicz, skład zespołu: dr M. Madej, dr A. Gołdyn-Witkowska, dr A. Szklińska, mgr J. Kwarciak-Osiak, mgr P. Stramski

Publikacje

  • 2017 „Paragone. Rzeźba wobec awangardy.”,  Anna Szklińska „Czwarty wymiar w rzeźbie”, Stowarzyszenie Historyków Sztuki, Wydawnictwo KUL, Lublin 2018, strony: 413-421.
  • 2020 Monografia, Anna Szklińska „Wobec form pustych/And Empty forms 2008-2019”, Monografia nr 372, ISSN 0239-7129, ISBN 978-83-7365-533-1, Wydział Architektury i Wzornictwa, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Koszalińskiej, Koszalin 2020, wyd. I, ark. Wyd. 21,73, nakład 100 egzemplarzy

Osiągnięcia dydaktyczne:

  • Promotor 9 dyplomów na poziomie magisterskim
  • Promotor 13 dyplomów na poziomie licencjackim