Wybór drogi zawodowej w świetle osiągnięć naukowych


Wydział Nauk Ekonomicznych, Politechnika Koszalińska

W przestrzeni przyszłościowego rozwoju gospodarki zasadniczą grupą społeczną są uczniowie i studenci. Zatem powstaje pytanie, czy przekaz osiągnięć nauki jest odbierany przez nich we właściwy sposób, czy jest przez nich słyszalny, czy identyfikują swoją przyszłość zawodową z prezentowanymi zdobyczami nauki.

Załóżmy, że tak sformułowany przekaz może lub powinien być również źródłem inspiracji życiowej dla osoby poszukującej własnej drogi zawodowej, czy pomysłu na edukację i życie. Elementem pomocnym w tym odbiorze może okazać się odpowiednio przemyślany przekaz informacji naukowych, który nie tylko zostanie odebrany przez uczniów i studentów, ale zainspiruje ich do zastosowania osiągnięć nauki w ich przyszłym życiu zawodowym.

W odpowiedzi na przyjęte ustalenia opracowano projekt, którego głównym celem jest popularyzacja wybranych osiągnięć naukowych, zobrazowanie ich praktycznego zastosowania w gospodarce oraz przedstawienie możliwości korelacji danego osiągnięcia naukowego z przyszłym życiem zawodowym (wykonywaną pracą). Z kolei celem ogólnym projektu jest zapoznanie interesariuszy z osiągnięciami naukowymi w obszarze Gospodarka 4.0, które są ukierunkowane na przemysł, transport z wyszczególnieniem obszaru logistyki, magazynowania i mobilności. W ramach celów szczegółowych podejmowane będą konkretne osiągnięcia naukowe w ujęciu praktycznym, tj. rzeczywistość rozszerzona w produkcji i logistyce, inteligentny magazyn, współpraca człowieka z robotem, Internet rzeczy, cyfrowe bliźniaki i inne osiągnięcia istotne dla funkcjonowania gospodarki.

Realizacja projektu będzie oparta na stworzeniu serii dziesięciu filmów dydaktycznych o innowacyjnej na rynku strukturze. Nowatorski charakter filmu przejawia się w jego strukturze, w której wyróżniono trzy części składowe, tj. 1) przedstawienie wybranego osiągnięcia naukowego, 2) zobrazowanie danego osiągnięcia w ujęciu praktycznym, 3) pokazanie możliwości korelacji danego osiągnięcia naukowego z przyszłym życiem zawodowym.

Projekt w założeniu ma przyczynić się do lepszego zrozumienia przez uczniów, studentów otaczającej nas rzeczywistości i znalezienie w tym obszarze szansy na wybór własnej ścieżki zawodowej. W sposób przystępny dla odbiorcy zapoznać go z najnowszymi trendami współczesnej nauki i gospodarki.


Filmy dydaktyczne, które powstały w ramach realizacji projektu: youtube.com/channel/UCmlrXvGr9sfOXGq9Vmn4Dkg